نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

2 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، البرز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه‌ راهبردهای تنظیم هیجان و پرسشنامه‌ تحمل پریشانی در دانش‌آموزان بود. روش پژوهش توصیفی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانش‌آموزان دوره متوسطه استان لرستان در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. تعداد 348 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس‌های راهبردهای تنظیم هیجان(ERQ) و تحمل پریشانی (DTS) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب آلفای کرونباخ، روایی همزمان، روایی محتوا و روایی سازه (تحلیل عامل تأییدی) استفاده شد. داده‌ها با کمک نرم‌افزارهای Excel، SPSS-25 و AMOS-24 مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است. هم‌چنین نتایج حاصل از روایی محتوا (بررسی نظر متخصصان)، روایی همزمان (همبستگی مثبت معنادار میان دو مقیاس و خرده مقیاس ها در سطح P<0/05) و روایی سازه (RMSEA<0/08, CFI>0/9,GFI>0/9 ) مورد تایید هستند. نتایج این پژوهش نشان داد که این مقیاس‌ها پایایی و روایی خوبی در جمعیت ایرانی دارند و مقیاس خودسنجی مناسبی برای موقعیت‌های بالینی و پژوهشی می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the psychometric properties of the Emotion Regulation Strategies Questionnaire and Distress Tolerance Questionnaire in high school students

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Kianfar 1
  • fahime bahonar 2
  • mahya sanieemanesh 3

1 PhD Student in Counseling, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran

2 PhD Student in Counseling, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 MS in Family Counseling, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Kharazmi, Alborz, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the psychometric properties of questionnaires of emotion regulation strategies and distress tolerance in students. The research method was descriptive and the statistical population of the present study was made up of all the secon year high school students of Lorestan province in the academic year of 1402-1401. A number of 348 of these people were chosen by available sampling method and responded individually to the scales of emotion regulation strategies (ERQ) and distress tolerance (DTS). Cronbach's alpha coefficient, concurrent validity, content validity and construct validity (confirmatory factor analysis) were used for data analysis. The data was analyzed with the help of Excel, SPSS-25 and AMOS-24 software. The results of the internal consistency coefficient showed that this scale has good reliability. Also, the results of content validity (examination of expert opinions), concurrent validity (significant positive correlation between two scales and subscales at P<0.05 level) and construct validity (RMSEA<0.08, CFI>0.9, GFI >0.9) are approved. The results of this research showed that these scales have good reliability and validity in the Iranian population and are suitable self-assessment scales for clinical and research situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometrics
  • Emotion Regulation
  • Tolerance of Distress
  • Students