فاطمه کیانفر؛ فهیمه باهنر؛ محیا صنیعی منش
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 33-53
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان و پرسشنامه تحمل پریشانی در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانشآموزان دوره متوسطه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان و پرسشنامه تحمل پریشانی در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانشآموزان دوره متوسطه استان لرستان در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. تعداد 348 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاسهای راهبردهای تنظیم هیجان(ERQ) و تحمل پریشانی (DTS) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ، روایی همزمان، روایی محتوا و روایی سازه (تحلیل عامل تأییدی) استفاده شد. دادهها با کمک نرمافزارهای Excel، SPSS-25 و AMOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج حاصل از روایی محتوا (بررسی نظر متخصصان)، روایی همزمان (همبستگی مثبت معنادار میان دو مقیاس و خرده مقیاس ها در سطح P<0/05) و روایی سازه (RMSEA<0/08, CFI>0/9,GFI>0/9 ) مورد تایید هستند. نتایج این پژوهش نشان داد که این مقیاسها پایایی و روایی خوبی در جمعیت ایرانی دارند و مقیاس خودسنجی مناسبی برای موقعیتهای بالینی و پژوهشی میباشند.