رضوان صالحی؛ آرزو رحمانی؛ ذبیح الله کاوه
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 15-47
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی بیتصمیمی مسیر شغلی در دانشآموزان پایه دوازدهم با تمرکز بر نقش عملکرد خانواده، سبکهای فرزندپروری، اشتغال و تحصیلات والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی بیتصمیمی مسیر شغلی در دانشآموزان پایه دوازدهم با تمرکز بر نقش عملکرد خانواده، سبکهای فرزندپروری، اشتغال و تحصیلات والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پایه دوازدهم متوسطه دوم شهرستان بروجن بود. در مرحله اول پژوهش، نمونه موردنظر به پرسشنامه بیتصمیمی شغلی پاسخ دادند. سپس دادههای بدست آمده به نمرات استاندارد Z و سپس به نمرات T تبدیل شدند. افرادی که نمراتشان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود به عنوان گروه بیتصمیم شغلی و افرادی که یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بودند به عنوان گروه با تصمیم غربال شدند والدین این دو گروه به پرسشنامهها پاسخ دادند. خلاصه نتایج آزمون تحلیل کواریانس، نشان داد که علمکرد خانواده در دو گروه بیتصمیم و باتصمیم متفاوت است (01/0>P). همچنین سبکهای فرزندپروری در دو گروه بیتصمیم و باتصمیم متفاوت بود (01/0>P) .نتایج آزمون خیدو نیز برای بررسی نقش اشتغال و تحصیلات نیز نشان داد که تحصیلات مادر در دو گروه بیتصمیم و باتصمیم متفاوت است (01/0>P) اما اشتغال مادر، اشتغال پدر و سطح تحصیلات پدر در دو گروه تفاوت معنیداری ندارد.