فاطمه علی دوستی؛ الناز اعلم؛ ,وحیده معافیان
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 21-44
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای هویت و رفتارهای پرخطر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در بین دانشجویان بود. مطالعه از نوع بنیادین و به روش همبستگی صورت گرفته است. دراین پژوهش، جامعه آماری، دانشجویان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای هویت و رفتارهای پرخطر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در بین دانشجویان بود. مطالعه از نوع بنیادین و به روش همبستگی صورت گرفته است. دراین پژوهش، جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی خیام بودند و حجم نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان (67 درصد زن) و (33 درصد مرد) بوده است که به شیوهی در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامههای مورد استفاده شامل: پرسشنامه سبکهای هویت (برزونسکی، 1998)، پرسشنامه نظم-جویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر ایرانی (زاده محمدی، احمدآبادی و حیدری، 1390). در این پژوهش بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که مدل اولیه پژوهش، برازش خوبی نداشت و پس از اصلاح، مبنی بر حذف مسیر سبک هویت هنجاری به رفتارهای پرخطر که مسیر ضعیفی بود، مدل با برازش بسیار خوب مورد تأیید قرار گرفت (56/1 = χ2/df، 00/0 = RSMEA، 99/0GFI = ، 93/0AGFI = ،99/0 CFI =). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که در رابطه سبکهای هویت و رفتارهای پرخطر، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان نقش میانجیگرانه معناداری را ایفا میکنند.