روژین مرادی فرد؛ محمدسجاد صیدی؛ محسن گلمحمدیان
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 95-129
چکیده
این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 19 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطۀ شهر کامیاران بود که در سال تحصیلی 1399-1400 انتخاب شدند. همچنین مشارکت این افراد ...
بیشتر
این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 19 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطۀ شهر کامیاران بود که در سال تحصیلی 1399-1400 انتخاب شدند. همچنین مشارکت این افراد در پژوهش بر اساس رضایت شخصی با توجه بهقاعده اشباع نظری بود. دادهها با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختار یافته گردآوری و در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شد. تحلیل نتایج منجر به شناسایی 3 مقوله کلی عوامل مؤثر بر انتخاب (با زیر مقولههای آرامش شغل، مسئولیت کم در شغل، امنیت شغلی، نقش بارز در مسیر شغلی، درآمد بالا، عدم علاقه به تحصیل، رسیدن به شغل در سن پایین، بیکار نماندن، حس قدرت و ابهت، احساس قوی بودن، خود کارآمدی اجتماعی، جایگاه اجتماعی بالا، نفوذ اجتماعی، هیجان شغلی، اثربخش بودن شغل، توجه به شرایط جامعه، مسئولیتپذیری اجتماعی، هیجان شغلی)؛ منابع و امکانات (با زیر مقولههای قدرت تعامل با دیگران، انگیزه خلاقیت و ابتکار، جسارت و ریسکپذیری، ثبات، صداقت، کنجکاو بودن، خودباوری، پشتکار، استعداد، رغبت) و روند تصمیمگیری (با زیر مقولههای الگوبرداری از خانواده، حمایت مالی خانواده، عملی کردن ایدهها، نداشتن هدف و برنامه، اجباری بودن انتخاب، رقابت با همسالان، برنامهریزی، الگوبرداری از اطرافیان، کنکاش و تحقیق کردن) شد.