فریده نویدزاده؛ رمضانعلی قادری ثانوی؛ ملیحه عرشی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 1-13
چکیده
این پژوهش به تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مساله با رویکرد توانمندسازی مددکاری اجتماعی مدرسه ای بر روابط مدرسه ای دختران ساکن درشبانه روزی پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که با استفاده ...
بیشتر
این پژوهش به تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مساله با رویکرد توانمندسازی مددکاری اجتماعی مدرسه ای بر روابط مدرسه ای دختران ساکن درشبانه روزی پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که با استفاده از طـرح پـیش آزمـون- پـس آزمـون بـا گـروه کنترل انجام گرفته است. به این منظور 30 نفر از دختران نوجوان سـاکن در شـبانه روزی شـهر نیشـابور بـه صورت تصادفی انتخاب و به همین شیوه در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخلـه در 8 جلسـه آموزش مهارت حل مساله با رویکرد توانمندسازی مددکاری مدرسه ای شـرکت کردنـد . داده ها از طریق پرسشنامۀ سازگاری فـردی - اجتمـاعی کالیفرنیـا جمـع آوری شـد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری t برای گروههای مستقل استفاده گردید.نتایج نشان داد آموزش مهارت حل مساله با رویکرد توانمندسازی مددکاری اجتماعی، تأثیر معناداری بر افزایش سطح روابط مدرسه ای دختران ساکن در شبانه روزی داشته است. و هم چنین بین میانگین گروه مداخله و کنترل، در متغیر مورد بررسی روابط مدرسه ای تفاوت معنی دار وجود دارد و روشی مؤثر جهت ارتقای سطح روابط مدرسه ای دختران ساکن در شبانه روزی است.