مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53223220200822The effectiveness of triangulation on marital satisfactionاثربخشی نامثلث سازی بر رضایت زناشویی117704450FAحسن حیدریدانشیار گروه مشاوره، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانطاهره فضائلیدانشجوی دکترای تخصصی مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایرانJournal Article20230423<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The purpose of the research was to investigate the effectiveness of triangulation on marital satisfaction, and the research method was semi-experimental with a pre-test, post-test design with a control group.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The statistical population of the research included all troubled couples who referred to the Rouzbeh Counseling and Psychotherapy Center in the city of Tehran in a period of 6 months, which included a total of 75 couples, of which 32 couples (16 couples) were available as a sample through diagnostic interview and sampling.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">They were selected and randomly divided into two groups of 16 people (8 pairs) test and control.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Subjects responded to Enrich's Marital Satisfaction Questionnaire (1998). Non-triangulation training was taught to the experimental group in 8 sessions of 90 minutes using Boeni's method, and the control group did not receive any intervention.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Then, after the triangulation training, both groups answered the questionnaires again.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Analysis of covariance test was used to check the inferential statistics of the research.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Examining the modified averages with the covariance method showed that the average marital satisfaction in the control group was 142.04 and the average marital satisfaction in the experimental group was 164.21, and this difference indicates that the experimental group has a level (P<0.05) of satisfaction.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">It has more marital satisfaction and self-differentiation training for couples can be used to increase marital satisfaction.</span></span></span>هدف از پژوهش انجامشده بررسی اثربخشی نامثلث سازی بر رضایت زناشویی بوده و روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زوجین آشفته مراجعهکننده به مرکز مشاوره و رواندرمانی روزبه در سطح شهر تهران در بازه زمانی 6 ماهه بوده که در مجموع شامل 75 زوج بودند که 32 نفر از زوجین (16 زوج) بهوسیله مصاحبه تشخیصی و بهصورت نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند که بهطور تصادفی به دو گروه 16 نفری (8 زوج) آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمودنیها به پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ(1998) پاسخ دادند.آموزش نامثلث سازی به گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای به روش بوئنی آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس بعد از آموزش نامثلث سازی،هر دو گروه به پرسشنامه ها مجدداً پاسخدادند. برای بررسی آمار استنباطی پژوهش، آزمون تحلیل کوواریانس به کار گرفته شد. بررسی میانگینهای اصلاحشده با روش کوواریانس نشان دادند که میانگین رضایت زناشویی در گروه کنترل 04/142 و میانگین رضایت زناشویی در گروه آزمایش 21/164 بوده است و این تفاوت بیانگر این است که گروه آزمایش به میزان (05/0>P) از رضایت زناشویی بیشتری برخوردار میباشد و میتوان برای افزایش رضایت زناشویی از آموزش خود متمایزسازی برای زوجین استفاده کرد.https://www.jarci.ir/article_704450_aaf80364d6eb35b2d139cf3244699b13.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53223220200822The relationship of implicit theories of intelligence with epistemological beliefs and cognitive emotion regulation strategies in studentsرابطه نظریه های ضمنی هوش با باورهای معرفت شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان1937704451FAفاطمه تبریزیکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانزهره بیگم موسویکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات زنجان، زنجان، ایرانسحر موسویانکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20230423<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between implicit theories of intelligence and epistemological beliefs and cognitive emotion regulation strategies in students.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Methodology: The research was of the correlational type and the statistical population of the research was all female students of the second secondary level in the 1st and 2nd regions of Tehran province.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The sample of this research included 250 students of the second secondary level in Tehran, who were selected based on multi-stage cluster sampling.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The tools used in the research were Schumer's (1998) epistemological beliefs questionnaire, Abdul Fattah and Yates' (2006) implicit intelligence beliefs, and Garnefsgi et al.'s (2001) cognitive emotion regulation strategies.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (multiple regression and Pearson correlation coefficient) and using spss20 software.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The findings showed that there is a relationship between epistemological beliefs and cognitive emotion regulation strategies in students, and the components of epistemological beliefs and cognitive emotion regulation strategies have the ability to predict the implicit beliefs of intelligence.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The results of the present research can be used in developing educational protocols to increase the academic performance of students.</span></span></span>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نظریه های ضمنی هوش با باورهای معرفت شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان انجام شد. روش کار: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 1 و 2 استان تهران بود. نمونه این پژوهش شامل 250 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در شهر تهران بودند که بر اساس نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1998)، باورهای ضمنی هوش عبدالفتاح و ییتس (2006) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسگی و همکاران (2001) بود. دادهها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون) و با استفاده از نرم افزار spss20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین باورهای معرفت شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان رابطه وجود دارد و مولفههای باورهای معرفت شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان توانایی پیش بینی باورهای ضمنی هوش را دارند. از نتایج پژوهش حاضر می توان در تدوین پروتکل های آموزشی جهت افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده کرد.https://www.jarci.ir/article_704451_496720f9ace60ae1d7b95a01c3e3bb27.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53223220200822A review of the moral brainمروری بر مغز اخلاقی3962704286FAاحمد علیپوراستاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانآزیتا خراماندانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانآذر میرزاجان تبریزیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20230414<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">One of the main topics in the discussion of biology in the 21st century is human development, which has many advantages such as cognitive development and aesthetics.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">However, one of the important approaches in this field is "strengthening ethics".</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">A society with a majority of moral people is considered a historical dream for humanity.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Individuals differ from each other in terms of moral reasoning, but the process involved in these differences in the brain is somewhat known;</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In other words, the diversity of people in understanding moral values may be related to regional changes in brain structure.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In this review article, all articles published in the last ten years in the field of ethics were examined.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">This search was done through Google Scholar, Scopus and PubMed scientific databases and the necessary information was extracted.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Ethics is integrated at the level of performance, not at the cognitive level, which means that there is no "moral core" and no known and definite area or structure that can show ethics or even ideation and planning of ethical behavior in an individual.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">, there is no moral information is processed in different areas of the brain such as temporal, frontal and frontal, but ethics can be considered as a function of maximum integration with emotions, social cognition and other sensitivities, which is done by using the organization</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Cognitive structures depict a common world of human relations and are used in social life.</span></span></span>یکی از موضوعات اصلی در بحث زیست شناسی قرن بیست و یکم ترقی و پیشرفت انسانی است که از مزیت های زیادی همچون رشد شناختی و زیباشناسی برخوردار است. با این حال یکی از رویکردهای مهم در این عرصه «تقویت اخلاق» است. جامعهای با اکثریت مردم اخلاق مدار، یک رویای تاریخی برای بشریت محسوب میشود. افراد از نظر استدلال اخلاقی با یکدیگر متفاوت هستند، اما فرایند دخیل در این تفاوتها در مغز تا حدودی شناخته شده است؛ به عبارتی تنوع افراد در درک ارزشهای اخلاقی ممکن است با تغییرات منطقهای در ساختار مغزی مرتبط باشد. در این مقاله مروری کلیه مقالات چاپ شده ده سال اخیر در حیطه اخلاق مورد بررسی قرار گرفت . این جستجو از طریق پایگاههای علمی معتبر گوگل اسکولر، اسکوپوس و پاب مد انجام شده و اطلاعات لازم استخراج گردید. اخلاق در سطح عملکرد یکپارچه است، نه در سطح شناختی به این معنی که «هسته اخلاقی» وجود ندارد و هیچ ناحیه و یا ساختار معلوم و معینی که بتواند اخلاق و یا حتی ایده پردازی و برنامهریزی رفتار اخلاقی را در فرد نشان دهد، وجود ندارد اطلاعات اخلاقی در مناطق گوناگونی از مغز همچون گیجگاهی، آهیانه جلویی و پیشانی پردازش میشوند، اما میتوان اخلاق را به عنوان تابعی از ادغام حداکثری با احساسات، شناخت اجتماعی و سایر حساسیتها در نظر گرفت که با استفاده از سازماندهی ساختارهای شناختی، یک جهان مشترک از روابط انسانی را به تصویر میکشد و در زندگی اجتماعی به کار گرفته میشود.https://www.jarci.ir/article_704286_8f7f2b7ec101d52beec62fbb397db045.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53223220200822Clarifying the role of competitiveness in predicting the level of youth aggression: investigating the mediating role of family interactionsتبیین نقش رقابت جویی در پیش بینی میزان پرخاشگری جوانان: بررسی نقش واسطه ای تعاملات خانوادگی6382704285FAشراره کاشی پز طهرانیکارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمعصومه اسمعیلیاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20230414 <br /><br /><br /><br /> <br /><br /><br /><br /><br /><br /><span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The purpose of the present research is to explain the role of competitiveness in predicting the level of aggression among young people with the mediating role of family interactions.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In order to measure competitiveness, the standard questionnaire of Maxwell and Morris (2007) was used, for aggression, the questionnaire of Bass and Perry (1992) was used, and finally, to measure the mediating role of family interactions, the 10-question questionnaire of David Elson and Howard Barres (1985) was used.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">has been</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The validity and reliability of this questionnaire has been confirmed in this and similar researches.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The results of the research show that all the sub-hypotheses of the research along with the first main hypothesis are confirmed with 95% confidence according to the significance level lower than 0.05;</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Therefore, according to the results of this research, there is a difference between the role of competition in the dimensions of satisfaction resulting from achieving better performance, desire to win, motivation to try, feeling satisfied with doing tasks correctly and preferring to do more difficult tasks by predicting the level of aggression.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">There is a significant relationship between young people.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Healthy competition, if it is on its way, can prevent the occurrence of aggression among adolescent boys, and family interactions have not been able to reduce or moderate the aggression created during competition.</span></span></span>هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین نقش رقابتجویی در پیشبینی میزان پرخاشگری جوانان با نقش واسطهگری تعاملات خانوادگی میباشد. به منظور سنجش رقابتجویی از پرسشنامه استاندارد ماکسول و موریس (2007)، برای پرخاشگری از پرسشنامه باس و پری(1992) و در نهایت برای سنجش نقش واسطهای تعاملات خانوادگی از پرسشنامه 10 سوالی دیوید السون و هاوارد بارس(1985) استفاده شده است. روایی و پایایی این پرسشنامه در این تحقیق و تحقیقات مشابه به تایید رسیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که همه فرضیههای فرعی پژوهش به همراه فرضیه اصلی اول با اطمینان 95% با توجه به سطح معناداری پایینتر از 0.05 مورد تأیید قرار میگیرند؛ بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش بین نقش رقابتجویی در ابعاد رضایت خاطر ناشی از دستیابی به عملکرد بهتر، اشتیاق به برد، انگیزه برای تلاش، احساس رضایت از انجام صحیح تکالیف و ترجیح به انجام کارهای سختتر با پیش بینی میزان پرخاشگری جوانان رابطه معناداری وجود دارد. رقابتجویی سالم اگر در مسیر خود قرار گیرد میتواند مانع از بروز پرخاشگری در بین نوجوان پسر گردد، همچنین تعاملات خانوادگی نتوانسته است پرخاشگری ایجاد شده در زمان رقابت را کاهش و یا تعدیل کند. https://www.jarci.ir/article_704285_0a3b4bd280c1cd4e62016ca05d129995.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53223220200822Investigating the effectiveness of therapeutic quality of life education on reducing marital conflicts and its dimensionsبررسی اثربخشی آموزش کیفیت زندگی درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و ابعاد آن83106704443FAماه منیر چیت ساز اصفهانیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد ارسنجان، شیراز، ایرانزهرا یوسفیدکتری مشاوره. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایرانJournal Article20230422<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The present research was conducted to investigate the effectiveness of quality of life therapy training on reducing conflicts and its dimensions.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The research was experimental and semi-experimental.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The research design was of pre-test-post-test type with experimental and control groups.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The statistical population consisted of all married women in Isfahan city.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The sample of this study included 40 volunteers who were randomly assigned to two experimental and control groups.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">While the control group was on the waiting list, the experimental group received eight sessions of 90 minutes of the training package.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The research tool was Marital Conflicts Questionnaire (MCQ-R), (Revised 2015).</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Both groups were evaluated in two phases: pre-test and post-test.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Descriptive and inferential statistics (multivariate covariance) were used to examine and analyze the data.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The obtained results showed that in the experimental group, after providing the quality of life therapy educational package, marital conflicts have decreased significantly.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">According to the findings of this research, it can be said that quality of life therapy has been a suitable method to reduce the conflicts of married women in Isfahan city.</span></span></span>پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش کیفیت زندگی درمانی بر کاهش تعارضات و ابعاد آن صورت گرفته است. پژوهش آزمایشی و از نوع نیمه آزمایشی بود. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه زنان متأهل شهر اصفهان. نمونه این پژوهش شامل 40 نفر داوطلب بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار بود، گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقهای بستهی آموزشی را دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ-R)، (تجدید نظر شده 1375) بود. هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون در معرض ارزیابی قرار گرفتند. به منظور بررسی و تجزیه تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (کواریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد در گروه آزمایش پس از ارائه بستهی آموزشی کیفیت زندگی درمانی، تعارضات زناشویی به طور معناداری کاهش یافته است. طبق یافته های این پژوهش میتوان گفت کیفیت زندگی درمانی روش مناسبی برای کاهش تعارضات زنان متأهل شهر اصفهان بوده است.https://www.jarci.ir/article_704443_99f6050d110050c15e77c7766eee9fb4.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53223220200822The role of the dark triad of personality and parent-child relationship in predicting addiction tendencies in teenage girls in Tehranنقش سه گانه تاریک شخصیت و رابطه والد-فرزندی در پیش بینی گرایش به اعتیاد در نوجوانان دختر شهر تهران107130704283FAفرود غلامیدانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانشهین قدمی دولت آبادکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات یاسوج ، یاسوج، ایرانپریسا خانی پور کاکشکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانسمیه احمدیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20230414<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Drug use among teenagers is a growing social phenomenon that many factors contribute to its creation.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In this regard, the aim of the present study was to determine the role of the dark triad of personality and parent-child relationship in predicting addiction tendencies in teenage girls in Tehran.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">This study was a correlational study and the statistical population of the study included teenagers referring to harm reduction centers (DIC) in Tehran.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Sampling in this research was available and with this method 60 teenagers (30 boys and 30 girls) were selected.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Data were collected using the Dark Personality Traits Questionnaire (Johnson and Webster, 2010), Parent-Child Relationship Assessment (Fine et al., 1983) and Addiction Readiness Questionnaire (Wade and Butcher, 1992).</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The obtained information was analyzed using correlation test and multivariate regression in a step-by-step method.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The results showed that there is a relationship between the dark trinity of personality (Machiavellianism, narcissism and antisociality) and the parent-child relationship with addiction tendencies (P<0.05).</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Also, the results showed that antisociality, relationship with mother and relationship with father predict 0.30, 0.30 and 0.22 respectively of tendency to addiction in teenagers.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">According to the research findings, it can be said that anti-social, relationship with mother and relationship with father are able to explain the tendency to addiction in teenagers, therefore, to prevent the tendency to addiction in teenagers, the aforementioned variables can be taken into consideration.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">.</span></span></span>مصرف مواد مخدر در نوجوانان یک پدیده اجتماعی در حال گسترش است که عوامل بسیاری در ایجاد آن نقش دارند. در این راستا هدف پژوهش حاضر تعیین نقش سه گانه تاریک شخصیت و رابطه والد-فرزندی در پیش بینی گرایش به اعتیاد در نوجوانان دختر شهر تهران<strong> </strong>بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان مراجعه کننده به مراکز کاهش آسیب (DIC) شهر تهران بودند. نمونهگیری در این پژوهش به صورت در دسترس بود و با این روش 60 نفر نوجوان (30 نفر پسر و 30 نفر دختر) انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه صفات تاریک شخصیت (جانسون و وبستر، 2010)، ارزیابی رابطه والد- فرزند (فاین و همکاران، 1983) و پرسشنامه آمادگی اعتیاد (وید و بوچر، 1992) جمعآوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین سهگانه تاریک شخصیت (ماکیاولیسم، خودشیفتگی و جامعهستیزی) و رابطه والد-فرزندی با گرایش به اعتیاد رابطه وجود دارد (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که جامعهستیزی، رابطه با مادر و رابطه با پدر به ترتیب 30/0، 30/0 و 22/0 از گرایش به اعتیاد در نوجوانان را پیشبینی میکنند. با توجه به یافتههای پژوهشی میتوان گفت جامعهستیزی، رابطه با مادر و رابطه با پدر قادر به تبیین گرایش به اعتیاد در نوجوانان هستند، بنابراین برای پیشگیری از گرایش به اعتیاد نوجوانان میتوان متغیرهای مذکور را مورد توجه قرار داد. https://www.jarci.ir/article_704283_2f22fe1f6c70e9b35dfe35d38542546f.pdf