مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53222220190823Investigating the relationship between the moral climate of the school and teaching styles with academic procrastination in the second secondary students of the 1st district of Zanjan city.بررسی ارتباط بین جو اخلاقی مدرسه و سبکهای تدریس با تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه 1 شهر زنجان117704267FAسید موسی موسویدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانمحمود کاظمیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20230414<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In this research, the relationship between school moral climate and teaching styles with academic procrastination was investigated.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">which is descriptive-correlation type.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The statistical population was teachers and students of the second secondary school in Zanjan city, which was estimated using Cochran's formula for 180 teachers and 273 students.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">To collect data, we used the academic procrastination questionnaire of Solomon and Bloom (1984), Joe Akhli Schulte et al.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">It was analyzed.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The results of the research showed that there is a negative and significant relationship between the moral atmosphere of the school (r=-0.266), facilitating teaching style (r=-0.231) and representative teaching style (r=-0.221) with academic procrastination.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Also, there is a positive and significant relationship between expert teaching style (r=0.259), authoritarian teaching style (r=0.372) and individual teaching style (r=0.054) with academic procrastination.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Also, the results show that the predictor variables are able to explain 16 percent of the changes in the criterion variable.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Similarly, only moral climate, expert teaching style, and authoritarian teaching style are significant among predictor variables, and individual, facilitating, and representative teaching style variables were removed from the model due to their non-significance.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">A conclusion can be drawn based on the findings of the research.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The school and the teaching style of the teachers play an important role in the academic problems of the students.</span></span></span>دراین پژوهش، ارتباط جو اخلاقی مدرسه و سبکهای تدریس با تعلل ورزی تحصیلی بررسی شد. که از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر زنجان بودندکه با استفاده از فرمول کوکران برای معلمان 180 و دانش آموزان 273 برآورد شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سولومون وراث بلوم (1984)، جو اخلاقی شولت و همکاران(2002) و سبکهای تدریس گراشا(1996) استفاده و پس از جمعآوری دادهها به کمک نرمافزار Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی مدرسه (266/0-r= )، سبک تدریس تسهیلکننده (231/0-r=) و سبک تدریس وکالتی (221/0- r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تدریس خبره (259/0 r=)، سبک تدریس آمرانه (372/0r=) و سبک تدریس فردی (054/0 r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که متغیرهای پیشبینی کننده در کل قادر به تبین 16 در صد از تغییرات متغیر ملاک هستند. همینطور بین متغیرهای پیشبین فقط جو اخلاقی، سبک تدریس خبره و سبک تدریس آمرانه معنیدار هستند و متغیرهای سبک تدریس فردی، تسهیلکننده و وکالتی به دلیل معنیدار نبودن از مدل حذف شدند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت. مدرسه و سبک تدریس معلمان نقش اساسی در مشکلات تحصیلی دانش آموزان دارند.https://www.jarci.ir/article_704267_b55b2274c9817a624a6f714ddb976050.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53222220190823The effect of teaching parents and students with creative thinking methods on the prevention of cyberspace harms (action research study)تأثیر آموزش با شیوه تفکر خلاق به والدین و دانش آموزان بر پیشگیری از آسیب های فضای مجازی (مطالعه اقدام پژوهی)1934704268FAفاطمه بابائیکارشناس ارشد مشاوره و راهنمائی، آموزگار، تهران، ایرانJournal Article20230414<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">One of the important issues that the current societies are facing is the tendency of different age groups towards virtual space and activities and spending time in it, teenage students are no exception in this regard.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">According to the studies conducted, cyberspace is one of the most effective categories on the formation of personality and behavior of teenagers, but cyberspace has advantages and disadvantages that cause positive and negative effects on its users, including teenagers.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">This research was conducted using the action research method and the effect of educational workshops with the creative thinking of students and parents on the harm caused by cyberspace in a statistical sample of 30 students of the sixth grade of one of Tehran's government girls' schools in the academic year of 2017-2018.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">96 has been done.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In this research, evidence 1 was collected through observation and interview, and after analyzing and choosing a solution and implementing it, evidence 2 was also collected and analyzed through observation, interview and survey.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">By examining the second evidence, the researcher has found that the relative satisfaction of parents and students has been obtained from increasing awareness and the effect of solutions on preventing cyberspace harms. Also, the researcher's observations have shown positive changes after holding workshops for parents and students with a creative way of thinking.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">It has been created in the behavior of students in cyberspace.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">It is possible to prevent the harm of cyber space by holding educational workshops for parents and students with a creative thinking approach, it seems necessary to start the necessary education about behavior in cyber space from the same elementary education period.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">It is suggested to add a chapter on the dangers of cyberspace to the chapters of the 6th grade elementary technology textbook.</span></span></span>یکی از مسائل مهمی که جوامع کنونی با آن مواجه هستند گرایش گروه های سنی مختلف به فضای مجازی و فعالیت و گذران وقت در آن است، دانش آموزان نوجوان نیز در این باره مستثنی نیستند. بنابر مطالعات انجام شده یکی از مقوله های موثر بر شکل گیری شخصیت و بروز رفتار نوجوانان فضای مجازی می باشد، اما فضای مجازی دارای محاسن و معایبی است که موجب تأثیرات مثبت و منفی در کاربران خود از جمله نوجوانان می شود. این پژوهش به روش اقدام پژوهی انجام شده و تاثیر کارگاه های آموزشی با شیوه تفکر خلاق دانش آموزان و والدین بر آسیب های ناشی از فضای مجازی در یک نمونه آماری 30 نفره از دانش آموزان ششم ابتدائی یکی از مدارس دخترانه دولتی تهران در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. در این پژوهش از طریق مشاهده و مصاحبه شواهد 1 جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل و انتخاب راهکار و اجرای آن، شواهد 2 نیز به روش مشاهده و مصاحبه و نظر سنجی جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگر با بررسی شواهد دوم دریافته است رضایت نسبی والدین و دانش آموزان ازافزایش آگاهی و تاثیر راهکارها بر پیشگیری از آسیب های فضای مجازی کسب شده است، هم چنین مشاهدات پژوهشگر نشان داده پس از برگزاری کارگاه های والدین و دانش آموزان با شیوه تفکر خلاق تغییرات مثبتی در رفتار دانش آموزان در فضای مجازی ایجاد شده است. می توان با برگزاری کارگاه های آموزشی والدین و دانش آموزان با رویکرد تفکر خلاق در جهت پیشگیری از آسیب های فضای مجازی اقدام نمود، آغاز آموزش های لازم درباره رفتار در فضای مجازی از همان دوره تحصیلی ابتدائی ضروری به نظر می رسد. پیشنهاد می شود فصل آشنایی با آسیب های فضای مجازی به فصل های کتاب درسی کارو فناوری پایه ششم ابتدائی اضافه گردد.https://www.jarci.ir/article_704268_0bc0878dbb3d2606fb4426ca3fe97069.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53222220190823Prediction of emotional maturity of female students of senior high school based on attachment style and self-differentiation rate of mothers in Najaf Abad cityپیش بینی بلوغ عاطفی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بر اساس سبک دلبستگی و میزان تمایز یافتگی مادران در شهر نجف آباد3562704270FAبهاره مختاریکارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد خمینی شهر، اصفهان، ایرانکیومرث فرحبخشدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد خمینی شهر، اصفهان، ایرانJournal Article20230414Emotional maturity is one of the factors of mental health and its predictive factors can help us to better understand and improve this phenomenon. To predict the emotional maturity of female students of senior high school based on mothers' attachment style & self-differentiation in Najaf Abad city. The present study is a descriptive-correlational study and the statistical population consists of high school girl students in Najaf Abad city and their mothers in the academic year 1396-97 from which 317 were selected by cluster sampling. Then, Sing's and Bhargava's emotional maturity questionnaire for girls and Scoren's and Freadleander's self-differentiation questionnaire and Collins and Read's attachment style were distributed to mothers. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. There is a positive relationship between emotional maturity and self-differentiation and its components (emotional reactivity, I-position, fusion with others, emotional cutoff). And there is a negative relationship between emotional maturity and anxiety attachment. But no relationship was found between secure attachment and avoidance attachment with emotional maturity. The results suggest that efforts should be made to increase the self-differentiation and modification of attachment style of the community in different ways Because these variables are important in enhancing emotional maturity, they are also transmitted in a generational way and will affect the quality of life for future generations.بلوغ عاطفی جزء عوامل سلامت روان است و بررسی مؤلفه های پیش بینی کننده آن میتواند به ما درفهم بهتر این پدیده و بهبود آن یاری رساند.<strong> </strong>پیش بینی بلوغ عاطفی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بر اساس سبک دلبستگی و میزان تمایزیافتگی مادران شهر نجف آباد. تحقیق حاضر یک طرح توصیفی -همبستگی است و جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر نجف آباد و مادرانشان در سال تحصیلی97-1396 می باشد که از آنها 317 نفر نمونه به روش خوشه ای انتخاب شدند. سپس پرسشنامه بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا برای دختران و تمایزیافتگی از اسکورن و فریدلندر و سبک دلبستگی کولینز و رید برای مادران توزیع شد.و نیز داده ها به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرارگرفت. بین بلوغ عاطفی با تمایزیافتگی و مولفه های آن (واکنش پذیری عاطفی، جایگاه من، هم آمیختگی وگریزعاطفی) رابطه مثبت وجود دارد. و میان بلوغ عاطفی و دلبستگی دوسوگرا-اضطرابی رابطه منفی است. اما میان دلبستگی ایمن و اجتنابی با بلوغ عاطفی رابطه یافت نشد. نتایج نشان میدهد باید برای ارتقاء تمایزیافتگی و اصلاح سبک دلبستگی از طرق مختلف کوشید. چراکه این مولفه ها نه تنها در افزایش بلوغ عاطفی اهمیت دارند؛ بلکه به طور نسلی منتقل شده و کیفیت زندگی نسلهای بعد را نیز تحت تاثیر قرار میدهند.https://www.jarci.ir/article_704270_f2a9dede05d40143c81fd02a212f121e.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53222220190823A qualitative study of the marital satisfaction of couples with free children in Isfahanمطالعه کیفی رضایت مندی زناشویی زوجین فرزند آزاد شهر اصفهان6381704271FAنسیم کوفی گرکارشناس ارشد روانشناسی خانواده درمانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر، ایرانسید اسماعیل موسویاستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد خمینی شهر، اصفهان، ایرانJournal Article20230414<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The purpose of the present study was to study the marital satisfaction of couples with free children in Isfahan city.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The research method was qualitative inductive and questioning, which was conducted through semi-structured interviews with 14 couples with independent children using snowball sampling.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In this research, childless couples (couples who did not decide to have children by their own choice) were studied.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Data collection and validation was done according to interview triangulation, document collection, and experts' opinion.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">By collecting data, 2506 meaningful sentences were obtained, and all concepts were classified separately according to their nature.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Netaj showed: marital satisfaction for couples with free children has 12 main categories and 7 sub-categories, the most important of which in the main categories include 1- strength of relationship 2- interest and love 3- common goals 4- mutual respect.</span></span></span>هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی رضایت زناشویی زوجین فرزند آزاد شهر اصفهان بود. روش تحقیق از نوع کیفی استقرایی و استفهامی بود که از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته در نهایت با 14 زوج فرزند آزاد که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی، انجام گرفت. در این پژوهش زوجین فرزندآزاد(زوجینی که به اختیار خود تصمیم به فرزند آوری نداشتند) مورد مطالعه قرار گرفتند. جمع آوری واعتبارداده ها با توجه به سه سو سازی مصاحبه، جمع آوری مستندات، و نظر صاحب نظران انجام گرفت. با جمع آوری داده ها 2506 جمله عبارت معنادار بدست آمد که تمامی مفاهیم، با توجه به ماهیت آنها در طبقه بندی جداگانه ای قرار گرفتند. نتاج نشان داد: رضایت مندی زناشوئی برای زوجین فرزند آزاد دارای 12 مقوله اصلی و 7 مقوله فرعی می باشد که مهترین آنها در مقوله های اصلی شامل 1- استحکام رابطه 2- علاقه و دوست داشتن 3- اهداف مشترک4- احترام متقابل می باشد.https://www.jarci.ir/article_704271_580a955bd42acc77a69cecc6d21277eb.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53222220190823aبررسی رابطه خویشتن پنداره شغلی و رضایت زناشویی بین کارکنان زن رسمی صدا و سیمای تهران در سال 13898397251984FAکلثوم شفاعت زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعل محمد نظریدانشیار مشاوره،گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانباقر ثنائی ذاکراستاد مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20220429aهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین خویشتن پنداره شغلی با رضایت زناشویی کارکنان زن رسمی شاغل در تهران صداو سیما می باشد. آزمودنی ها در این پژوهش 163 نفر بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه های 18 سؤالی خویشتن پنداری شغلی سوپر و 47 سؤالی رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون انجام شد. نتایج یافته ها نشان داد که بین خویشتن پنداری شغلی و رضایت زناشویی رابطه ی مثبت وجود دارد، اما معنی دار نیست و بین خویشتن پنداری شغلی با مؤلفه های رضایت زناشویی در مؤلفه های اوقات فراغت، روابط جنسی و ازدواج و فرزندان رابطه معنی داری وجود ندارد. بین خویشتن پنداری شغلی با مؤلفه های رضایت زناشویی در مؤلفه های ارتباط زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، اقوام و دوستان و جهت گیری مذهبی نتیجه مثبت، اما ارتباط معنی داری وجود ندارد و فقط با موضوعات شخصیتی همبستگی بالا و ارتباط مثبت و معنا داری مشاهده میشود. به طور کلی، خویشتن پنداری شغلی پیش بینی کننده معناداری برای رضایت زناشویی نمی باشد، که این امر میتواند ناشی از اولویت نداشتن مسایل شغلی نسبت به خانواده در زنان مورد پژوهش باشد.https://www.jarci.ir/article_251984_9a76d28eda5c3057b5dfd474df7c8f2e.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53222220190823Comparison of primary maladaptive schemas and basic needs of orphaned adolescents and normal adolescentsمقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و نیازهای اساسی نوجوانان ایتام و نوجوانان عادی99115704275FAآذر میرزاجان تبریزیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20230414<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The present study was conducted with the aim of comparing the primary maladaptive schemas and basic needs in orphaned adolescents and normal adolescents.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">This research includes descriptive (correlation) and comparative designs.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The statistical population of this research included all teenagers in District 3 of Tehran.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Out of this number, 80 teenagers who were studying in seventh, eighth and ninth grades were considered as samples, 40 of them were orphans and 40 were normal.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Sampling of both groups was available in the form of sampling.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The selected samples responded to the short form of the primary incompatible schemas questionnaire and the basic needs questionnaire.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In order to analyze the data, descriptive statistics indices such as mean and standard deviation and inferential statistics indices such as multivariate variance analysis were used.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The data analysis showed that among the components of the primary maladaptive schemas, the components of emotional deprivation, abandonment, mistrust, failure, self-sacrifice and emotional inhibition at the level (p<0.05) have a significant difference in teenagers.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">They have orphans and ordinary people.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Also, the results indicated the significant difference between the two groups in basic needs in the components of recreation, love, and the need for survival (p<0.05).</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The significant difference between orphaned and normal adolescents indicates that the primary incompatible schemas and basic needs are psychological components that are effective in the emergence of psychological problems in orphaned adolescents.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Based on this, it is necessary to provide suitable conditions during childhood in order to satisfy the basic needs of orphaned teenagers for better growth and immunity and prevention of psychological problems in them.</span></span></span>پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و نیازهای اساسی در نوجوانان ایتام و نوجوانان عادی انجام شد. این پژوهش شامل طرحهای توصیفی (از نوع همبستگی) و مقایسهای میگردد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان منطقه 3 شهر تهران بود. از این تعداد، 80 نوجوان که در مقاطع هفتم، هشتم و نهم مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که 40 نفر از آنان یتیم و 40 نفر عادی بودند. نمونهگیری هر دو گروه به صورت نمونهگیری در دسترس بود. نمونههای انتخاب شده به فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه و پرسشنامه نیازهای اساسی پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و شاخصهای آمار استنباطی مانند تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که از بین مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه مولفههای محرومیت هیجانی، رها شدگی، بیاعتمادی، شکست، از خودگذشتگی و بازداری هیجانی در سطح (05/0>p) تفاوت معناداری در نوجوانان ایتام و عادی دارند. همچنین نتایج حاکی از معنادار بودن تفاوت دو گروه در نیازهای اساسی در مولفه تفریح، عشق و نیاز به بقا بود (05/0>p). تفاوت معنادار بین نوجوانان ایتام و عادی نشاندهنده این است که طرحوارههای ناسازگار اولیه و نیازهای اساسی از مولفههای روانشناختی موثر در پدیدآیی مشکلات روانی در نوجوانان ایتام میباشد. بر این اساس فراهم کردن شرایطی مناسب در دوران کودکی جهت ارضای نیازهای اساسی نوجوانان ایتام برای رشد بهتر و مصونیت و پیشگیری از مشکلات روانشناختی در آنان ضروری است.https://www.jarci.ir/article_704275_731d8c7faad884961d89b5db867aff38.pdf