مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522Effectiveness of acceptance and commitment therapy on marital satisfaction and marital burnout in mothers of children with autism disorderبررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی در مادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم121244220FAمائده غلامزادهاستادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانفاطمه بیان فرکارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20210531The aim of this study was to determine the efficacy of treatment based on acceptance and commitment (ACT) to increase the marital satisfaction . this study was in the form of a quasi-expreimental intervention in the form of pre-posttest control group.the population of this study was mother’s of children with autism whom were members of autism association of Iran in Tehran city. method of sampling in this study was in access which included 20 mothers whom were appointed into experiment and control group randomly. .The experiment group received therapeutic intervention based on acceptance and commitment therapy for at least eight sessions of group therapy (each session one hour. The study’s instrument was Enrich Marital Satisfaction 1998. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics. Analyzes of multivariable variance showed that acceptance and commitment therapy can increase marital satisfaction of mothers of children with autism and average rate of marital satisfaction in experiment group was significantly higher than control group. in conclusion; The treatment of acceptance and commitment therapy can result increase marital satisfaction in mothers of children with autism. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی درمان پذیرش و تعهد بر افزایش میزان رضایت زناشویی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اتیسم عضو انجمن اتیسم در شهر تهران بودند. روش نمونه گیری در دسترس که شامل ۲۰ مادر بود که به طور تصادفی در گروه ازمایشی و گواه گمارده شدند. گروه ازمایش، درمان پذیرش و تعهد را در ۸ جلسه یک ساعته دریافت نمودند. برای جمع اوری داده ها از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (۱۹۹۸)، استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که درمان پذیرش و تعهد میزان رضایت زناشویی در مادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم را افزایش می دهد و میانگین نمره کل رضایت زناشویی در دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری دارد و میانگین نمره کل رضایت زناشویی در گروه آزمایش از میانگین نمره کل رضایت زناشویی در گروه کنترل به گونهای معنادار بالاتر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت درمان پذیرش و تعهد توانسته است بر افزایش میزان رضایت زناشویی درمادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم تاثیر بگذارد.https://www.jarci.ir/article_244220_c0e5c9aa3c1a41788c24fbace3be4c75.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522The Effectiveness of Teaching Healthy relationship with Oppositional on Anger managment and Increasing Social Skills in Adolescent Girlsاثربخشی آموزش رابطه سالم با جنس مخالف بر مدیریت خشم و افزایش مهارت های اجتماعی در نوجوانان دختر2342244221FAنفیسه اجل لوئیاندانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه غیرانتفاغی شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایرانالهام رضاییکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر، اصفهان، ایرانراضیه ابوترابیکارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20210531The purpose of this study was to determine The Effectiveness of Teaching Healthy relationship with Oppositional on Anger Control and Increasing Social Skills in Adolescent Girls. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group.The statistical population of the present study included all adolescent girls (18-12 years) in Isfahan in 2020 who were selected using a sample of 40 adolescent girls. They were selected and randomly divided into two groups of control (n = 20) and experimental (n = 20) Data gathering tools were Incredibizen & Foster's Social Skills Questionnaire (1992) and Spielberger Anger Standard Inventory (1999). The experimental group received 8 sessions of 90-minute sessions on the opposite sex. The data were analyzed using SPSS-19 software at two levels of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance). The results showed that there was a significant difference between the two groups in the mean scores of the two groups, in other words, Teaching Healthy relationship with opposite sex had a significant effect on the improvement of Outside anger control, Internal control of anger and social skills of female adolescents.هدف از پژوهش تعیین اثربخشی آموزش رابطه سالم با جنس مخالف بر مدیریت خشم و افزایش مهارت های اجتماعی در نوجوانان دختر شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دختران نوجوان(12-18 سال) شهر اصفهان در اردیبهشت ماه سال 1399 که با استفاده از نمونه گیری دردسترس 40 دختر نوجوان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(20 نفر) و گروه آزمایش(20 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و پرسشنامه کنترل خشم اسپیلبرگر(1999) بود. همچنین بر روی گروه آزمایش بسته آموزشی ارتباط سالم با جنس مخالف در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss-19 در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش در میانگین نمرات تفاوت معناداری وجود دارد(P≤0.05)، به عبارت دیگر آموزش رابطه سالم با جنس مخالف بر بهبود کنترل برون ریزی خشم، کنترل درون ریزی خشم و مهارت اجتماعی نوجوانان دختر تاثیر معناداری دارد.https://www.jarci.ir/article_244221_bb7c0d6d34f45a3d3f028a231a3696aa.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522Work Hope: An Intervention cognitive-orientedامید به آینده شغلی: یک مداخله شناخت محور4367244222FAرضوان صالحیاستادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانمریم جعفریکارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20210531Hope for a work future among the young people of a society, especially students is one of the most essential motivations. This is even more important given the employment conditions in the 21 century. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of designed intervention on students' work hope. The statistical population of the study includes all students of Shahrekord University and the research sample includes 80 students of mathematics and computer sciences who were selected voluntarily. The Johnton and Thurston work hope Questionnaire(WHS) and a researcher-made questionnaire to measure interest in the field of study are the tools used in the present study. Then the data were analyzed using t-test, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis . The results showed that the designed intervention had a significant effect on work hope, goals, agency and Pathway and this effect on work hope, goals and agency was more among the students of higher semesters than the students of lower semesters. According to the research results, it is suggested that the intervention designed for use and implementation in other centers related to youth, especially universities, be on the agenda.امید به آینده شغلی یکی از ضروریترین انگیزه ها در بین نیروهای جوان یک جامعه به ویژه دانشجویان می باشد. این مهم با توجه به شرایط اشتغال در قرن 21 ضرورت بیشتری دارد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله طراحی شده بر روی امید شغلی دانشجویان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویاندانشگاه شهرکرد و نمونه پژوهش شامل 80 نفر از دانشجویان رشتههای علوم ریاضی و کامپیوتر که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند، می باشد. پرسش نامه امید شغلی(WHS) جانتونن و ترستون و یک سوال محقق ساخته جهت سنجش میزان علاقه به رشته تحصیلی ابزار های مورد استفاده در پژوهش حاضر است. داده ها با استفاده از آزمون t، یومن ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که مداخله طراحی شده روی امید شغلی، اهداف، عاملیت و گذرگاه تاثیر معنادار داشته و این تاثیر در امید شغلی و اهداف و عاملیت در بین دانشجویان ترم های بالاتر بیشتر از دانشجویان ترم های پایین تر بوده است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که مداخله طراحی شده جهت استفاده و اجرا در سایر مراکز مرتبط با جوانان به ویژه دانشگاه ها در دستور کار قرار بگیرد.https://www.jarci.ir/article_244222_9555eec1477811d598b8dca497e061cd.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522Investigating the role of virtual social networks in children's educational excitementبررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در هیجانات تحصیلی فرزندان6981244224FAمیلاد سعیدیدانشجوی دکتری تخصصی مشاوره واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانابراهیم نعیمیاستادیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.میلاد محبوب زادهکارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210531Today, many young people engage in networked social activities and use Internet relationships to build their lives. One of the most important functions of academic excitement, academic performance, and the behaviors that lead to it is self-efficacy. The purpose of this study was to investigate the role of virtual social networks in the academic excitement and children of the present study. It is a qualitative study and of a background or basic type. Sampling was purposeful. The study population was second year high school students in 1997. The results of the research showed that virtual networks have caused negligence in academic affairs, interpersonal problems, and disrupted interpersonal communication due to lack of self-confidence in students.امروزه بسیاری از جوانان به فعالیت های اجتماعی شبکه ای اشتغال دارند و برای ساختن زندگی خوداز روابط و مناسبات اینترنتی استفاده می کنند یکی از مهمترین کارکردهای هیجانات تحصیلی، عملکرد تحصیلی و همچنین رفتارهای منجر به آن است خودکارآمدی سازه اصلی تئوری اجتماعی و شناختی بندورا است و به برداشت افراد از توانایی های خود برای انجام کار و فعالیت اشاره دارد هدف این تحقیق بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی و در هیجانات تحصیلی و فرزندان مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع زمینه ای یا مبنایی است نمونه گیری به روش هدفمند بود. جامعه ی مطالعه دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه در سال 97 بود. نتایج تحقیق نشان داد شبکههای مجازی موجب سهل انگاری در امور درسی، مشکلات بین فردی ، ارتباط متقابل مختل و عدم خودباوری در دانش اموزان شده است. https://www.jarci.ir/article_244224_20aceccb9e8e21a273dcda064c8242a7.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522Effectiveness of Logo Therapy to the Marital Satisfaction and Sexual Function in Women with Multiple Sclerosisاثربخشی معنادرمانی گروهی بر عملکرد جنسی و رضایت زناشویی بیماران مولتیپل اسکلروزیس83102244339FAفاطمه حق جوکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانسارا جوانبخت کشیکانیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20210514This study aims to determine the effectiveness of logo therapy to the the marital satisfaction and sexual function in women with Multiple Sclerosis. This research was of a semi-experimental with pre-test and post-test experimental and control groups. included all the females with Multiple Sclerosis referring to the MS Society and Neurologists in District 4 of Tehran in 1398. By applying available sampling, 24 patients selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of 2 hours of logo therapy training. Sanee Marital conflict questionnaire and Arizona sexual function scale were used to collect the data. Data were analyzed using SPSS software (ver. 25) and multivariate analysis of covariance. The results of analysis of covariance showed that group meaning therapy significantly Increase marital satisfaction and sexual function in the post-test stage compared to the pre-test in the experimental group compared to the control group. this treatment can be used as a complementary treatment, along with medication, to improve the quality of life of these patients.<br />Keywords: logo therapy, Marital Satisfaction, sexual function, Multiple Sclerosis.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی معنادرمانی بر عملکرد جنسی و رضایت زناشویی بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه بیماران زن مبتلا بیماری مولتیپل اسکلروزیس مراجعهکننده به انجمن ام اس و مطبهای پزشکان متخصص مغز و اعصاب منطقه 4 شهر تهران در سال 1398 بود. با روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 24 نفر از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت آموزشهای معنادرمانی قرار گرفتند. در این مطالعه، ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه-های تعارضات زناشویی ثنایی و عملکرد جنسی آریزونا بود که قبل و بعد از آموزش، اجرا گردید. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 25 و روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که معنادرمانی گروهی، باعث کاهش معنادار (001/0>p) تعارضات زناشویی و عملکرد جنسی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. بنابراین میتوان از این درمان به عنوان یک درمان مکمل در کنار دارودرمانی برای بهبود زندگی این بیماران استفاده کرد.https://www.jarci.ir/article_244339_bc1030f9036591627fcdd9164e26e34c.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522The effectiveness of enriching relations spouses based emotionally focused therapy on adjustment and marital relations qualityاثربخشی غنیسازی روابط زوجین بر اساس رویکرد هیجان مدار بر سازگاری و کیفیت روابط زناشویی103124246189FAساره نصرتی جهرمیکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.سید احمد رضا سلامتیکارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.مهدی شورگشتیکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20210426The aim of this study was to investigate the effectiveness of enriching relations spouses based emotionally focused therapy on marital adjustment and marital relations quality of women married.This study was a research design was quasi-experimental with pretest-posttest and control group with one-month follow-up. The statistical population included of married women referred to counseling center welfare organization of Karaj city in spring and summer of 1398. In this study, 30 married women were chosen as samples and randomly were divided in 2 groups of individuals as control and experimental. The experimental groups practiced the enriching relations spouses based emotionally focused therapy for 8 sessions. Then, post-test was performed for them. For data collecting, the Locke- Wallace marital adjustment test (1959) and Busby, Crane, Larson & Christensen of marital relations quality scale (1959) were used. Data were analyzed using repeated ANOVAs. Finding indicated a significant difference between the scores of the two groups in the adjustment and marital relations quality in post-test and after a one month follows up (P<0/05). According the findings of this study can conclude that, enriching relations spouses based emotionally focused therapy can be a good approach to improve the adjustment and marital relations quality women married.هدف این پژوهش اثربخشی غنیسازی روابط زوجین بر اساس رویکرد هیجان مدار بر سازگاری و کیفیت روابط زناشویی بود. روش اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل زنان متاهل مراجعه کننده به مرکز مشاوره بهزیستی شهر کرج در بهار و تابستان سال 1398 بود. 30 نفر زن متاهل به روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه غنیسازی روابط زوجین بر اساس رویکرد هیجان مدار را آموزش دیدند. سپس از آنها پس آزمون گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سازگاری زناشویی توسط لاک- والاس (1959) و کیفیت روابط زناشویی باسبی، کران، لارسن و کریستنسن (1995) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در سازگاری زناشویی و کیفیت روابط زناشویی در مرحله پس آزمون و پس از یک ماه پیگیری نشان داد(05/0P<). بر اساس میتوان نتیجهگیری کرد که غنیسازی روابط زوجین با رویکرد هیجان مدار میتواند شیوه مناسبی برای بهبود سازگاری و کیفیت روابط زناشویی زنان متاهل باشد.https://www.jarci.ir/article_246189_7435a4396418726720c0b08dc4fdfdd6.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522Early Maladaptive Schemes and Job Stress; Black Triple Mediatorطرحواره های ناسازگار اولیه و تنش شغلی؛ نقش واسطه ای سه گانه سیاه125146246197FAجعفر محمودیکارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000 0001 8417 2309علی قره داغیاستادیار مشاوره، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران0000000164019593نسیم پیغمبردوستدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210423The aim of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and job stress with the mediating role of the black triple. The design of the present study was correlational and structural equation model. The statistical population of the study was all nurses of ICU and psychiatry departments of Tabriz University of Medical Sciences (N = 850), which using one-stage cluster sampling method among 12 public hospitals in Tabriz based on Georgian and Morgan table 280 people were selected as the sample size. Data were collected using the Young Schematic Questionnaire (Short Form) (1990), the Johnson et al. (2012) Dark Personality Scale, and the French and Kaplan (2003) Job Stress Scale. Considering the results, the value of the path coefficient obtained for the relationship between the black triple variable with job stress is equal to (0.89) and for the initial maladaptive schema variable with job stress is equal to (0.37) and the value of the significance level obtained for These coefficients are less than some desired error (0.05) and therefore there is a positive and significant relationship between the black triple and the initial maladaptive schema with job stress. Also, due to the fact that the obtained rate is higher than 1.96, the role of the black triple mediator in the relationship between the initial maladaptation scheme and job stress is confirmed.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه وتنش شغلی با نقش واسطه ای سه گانه سیاه انجام شد. طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه پرستاران بخش های ICU و روانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تبریز بود (850=N)، که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای از بین 12 بیمارستان دولتی در شهر تبریز بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 280 نفر انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های طرحواره یانگ (فرم کوتاه) (1990)، مقیاس شخصیت تاریک جانسون و همکاران (2012)، و استرس شغلی فرنچ و کاپلان (2003) جمع آوری شد. مقدار ضریب مسیر بدست آمده برای ارتباط بین متغیر سه گانه سیاه با تنش شغلی برابر با (89/0) و برای متغیر طرحواره ناسازگار اولیه با تنش شغلی برابر با (37/0) است ومقدار سطح معناداری بدست آمده برای این ضرایب کمتر از مقداری خطای مورد نظر (05/0) است پس بین سه گانه سیاه و طرحواره ناسازگار اولیه با تنش شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه میزان بدست آمده بالاتر از 96/1 می باشد، نقش واسطهای سه گانه سیاه در رابطه بین طرحواره ناسازگاری اولیه و تنش شغلی تایید میشود.https://www.jarci.ir/article_246197_1f504f28cb909f72df3d865d8ab1ee1e.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53224120210522The effect of mindfulness training on girls' emotional maturity during puberty dsdتاثیر آموزش ذهنآگاهی بر بلوغ عاطفی دختران در دوره بلوغ147165246575FAناهید کاظمیکارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.محمد قمریدانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایرانJournal Article20211005<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0">Considering that among different periods of human life, childhood and adolescence are the most important and sensitive stages of each person's life, therefore, the aim of this study is to determine the effectiveness of mindfulness training on girls' emotional maturity. "It was in puberty." The research method was quasi-experimental and the selected design for implementation was a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this study consisted of all first grade high school girls in Tehran in the academic year 1399-98. Thirty of these individuals were selected using available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (15 individuals for each group). The experimental group participated in 8 sessions of 90 minutes of mindfulness training in a group manner, while the control group did not receive any intervention. Singh and Bahargawa (1974) Emotional Maturity Scales were used to collect data. The collected data were analyzed using SPSS software and analysis of covariance. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test stage and we conclude that mindfulness training was significantly useful in increasing the emotional maturity of adolescent girls.</span></span> با توجه به این که از بین دورههای مختلف زندگی انسان، دوران کودکی و نوجوانی از مهمترین و حساسترین مراحل زندگی هر فرد به شمار میرود از این رو هدف پژوهش حاضر "تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بلوغ عاطفی دختران دردوره بلوغ" بود. روش پژوهش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دختران پایه متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 98-1399 تشکیل میدادند. 30 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (15 نفر برای هر گروه). گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش ذهنآگاهی به شیوه گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاسهای بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1974) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و نتیجه گیری میکنیم که آموزش ذهنآگاهی به طور معناداری در افزایش بلوغ عاطفی دختران نوجوان مفید بوده است.https://www.jarci.ir/article_246575_2abdbb90f3288e01ed40d56954c2789d.pdf