TY - JOUR ID - 696696 TI - رابطه بین ویژگی های شخصیت و باورهای فراشناختی در نوجوانان: نقش تفاوت های جنسیتی JO - فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره JA - JARCI LA - fa SN - 2676-5322 AU - صادقی فرد, مریم AU - فخاریان, نسرین AD - استادیار گروه مشاوره وروانشناسی دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران AD - کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 3 SP - 83 EP - 99 KW - تفاوت های جنسیتی KW - باورهای فراشناختی KW - ویژگی های شخصیت KW - نوجوانان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی­های شخصیت و باورهای فراشناختی با در نظر گرفتن تفاوت­های جنسیتی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر 12 تا 18 ساله حاضر در مدارس استان تهران در سال تحصیلی 97-96 بود. حجم نمونه شامل 300 نفر از نوجوانان دانش­آموز بود که به صورت دو گروه (با در نظر گرفتن جنیست) دانش­آموز دختر شامل 150 نفر و دانش ­آموز پسر شامل 150 نفر و به روش نمونه­ گیری در دسترس و با توجه به ملاک­های ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. این دانش­ آموزان به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان و نوجوانان (باربارانلی و همکاران، 2003) و پرسشنامه باورهای فراشناختی (ولز و همکاران، 2003) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ های به دست آمده، از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافته ­های این پژوهش حاکی از آن بود که به طور کلی بین ویژگی­های شخصیتی نوجوانان پسر و نیز دختر و باورهای فراشناختی آن­ها رابطه وجود دارد. هم­چنین، رابطه بین ویژگی­های شخصیتی و باورهای فراشناختی در دختران و پسران متفاوت است. با توجه به اهمیت باورهای فراشناختی به خصوص در دوران نوجوانی که دوره حساسی می­باشد، شناخت و بررسی عواملی که می­تواند بر این روابط اثر گذارد و یکی از آن­ها ویژگی­های شخصیت است خود می­تواند سبب بهبود و تغییر ویژگی­های منفی در شخصیت نوجوان گردد، می­تواند به ارائه راهبردهای درمانی منجر شود. UR - https://www.jarci.ir/article_696696.html L1 - https://www.jarci.ir/article_696696_358fe3a93dc74966592a20a8b5d0da0a.pdf ER -