TY - JOUR ID - 253252 TI - اثربخشی روایت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی و بهبود روابط والد- فرزندی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول JO - فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره JA - JARCI LA - fa SN - 2676-5322 AU - محسنی, نادیا AD - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، خوزستان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 1 SP - 51 EP - 69 KW - روایت درمانی KW - روابط والد- فرزندی KW - سرزندگی تحصیلی KW - دانش آموزان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روایت­درمانی گروهی بر بهبود روابط والد- فرزندی و سرزندگی تحصیلی در دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه اول انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون و گروه کنترل بود. نمونه پژوهش به حجم 40 نفر از بین کلیه دانش ­­آموزان مقطع متوسطه اول منطقه 12 استان تهران به روش نمونه­ گیری هدفمند، انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20نفر) جایگزین شدند. شرکت­کنندگان در مراحل پیش ­آزمون و پس‌آزمون مقیاس ارزیابی روابط والد- فرزند (فاین، مورلند و اسچووبل، 1983) و سرزندگی تحصیلی (دهقانی­زاده و حسین چاری، 1391) را تکمیل کردند و آزمودنی­ های گروه آزمایش در  معرض 8 جلسه 120 دقیقه­ ای روایت­ درمانی گروهی قرار گرفتند. تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان دادند روایت­ درمانی گروهی به بهبود روابط والد- فرزندی و افزایش سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان در مرحله پس‌آزمون منجر می­شود. با توجه به نتایج، روایت درمانی گروهی  بر بهبود روابط والد- فرزندی و سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان مقطع متوسطه اول مؤثر است. UR - https://www.jarci.ir/article_253252.html L1 - https://www.jarci.ir/article_253252_0a438d1ffd5f6f6c44bd27f8472d9b99.pdf ER -