TY - JOUR ID - 252906 TI - اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و شادکامی زنان مراجعه کننده سرای محله منطقه 6 شهر تهران JO - فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره JA - JARCI LA - fa SN - 2676-5322 AU - قاسمی, مرجان AU - شفیع آبادی, عبدالله AD - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران. AD - استاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 4 IS - 4 SP - 47 EP - 67 KW - نظریه انتخاب KW - خودکارآمدی KW - شادکامی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و شادکامی زنان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل زنان متأهل مراجعه کننده به خانه سلامت منطقه 6 شهر تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر برای دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدامز (1981) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد(1989) و همچنین پروتکل آموزشی نظریه انتخاب به مدت 8 جلسه ی 45 دقیقه‌ای بود که بر روی گروه آزمایش اجرا شد. پرسشنامه‌ها در ابتدا و انتهای آموزش اجرا شد و جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS24 و بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون نرمال بودن توزیع داده‌ها، تحلیل ANCOVA و MANOVA انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد. آموزش نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و شادکامی زنان مراجعه کننده به سرای محله منطقه 6، تاثیر دارد(P<0.05).آموزش نظریه انتخاب باعث 79.6 درصد تغییر در نمره‌های خودکارآمدی و باعث 79.7 تغییر در نمره‌های شادکامی شد(P<0.05). نتایج پژوهش نشان می‌دهد که از روش آموزش نظریه انتخاب می‌توان برای افزایش سطح خودکارآمدی و شادکامی زنان استفاده نمود. UR - https://www.jarci.ir/article_252906.html L1 - https://www.jarci.ir/article_252906_7325e7337e74e13abbe22fdc42f932ea.pdf ER -