%0 Journal Article %T مقایسه ‌مهارت‌های زندگی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای والدین مصرف کننده و غیر مصرف کننده مواد اعتیادآور %J فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره %I مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران) %Z 2676-5322 %A جدیدی, علی %A ارشدی, آذر %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 1 %N 2 %P 51-68 %! مقایسه ‌مهارت‌های زندگی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای والدین مصرف کننده و غیر مصرف کننده مواد اعتیادآور %K مهارت‌های زندگی‌‌‌‌ %K کارکردهای اجرایی‌‌‌‌ %K والدین مصرف کننده‌‌‌‌ %K والدین غیر مصرف کننده %R %X هدف از تحقیق حاضر مقایسه ‌مهارت‌های زندگی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای والدین مصرف کننده و کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده مواد اعتیادآور بود‌‌‌‌. روش پژوهش مقایسه­ای و جامعه آماری آن شامل کلیه کودکان عادی و کودکان دارای والدین معتاد به مواد مخدر مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد در منطقه هفت تهران بود‌‌‌ (800 =N)‌‌‌‌، روش نمونه‌گیری این پژوهش به صورت تصادفی ساده و حجم نمونه60 نفر‌‌‌ (30 کودک والدین معتاد و30 کودک والدین غیر معتاد) بود‌‌‌‌. ابزار پژوهش پرسشنامه­های ‌مهارت‌های زندگی و پرسشنامه کانرز(2004) بود که پس از تکمیل داده­های بدست آمده‌‌‌‌، با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت‌‌‌‌. نتایج نشان داد که توانایی حل مسئله‌‌‌‌، تصمیم­گیری‌‌‌‌، توانایی ارتباط‌‌‌‌، شهروند مسئول‌‌‌‌، شهروند جهانی و ‌مهارت‌های زندگی کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده بیشتر از کودکان دارای والدین مصرف کننده است‌‌‌‌. کارکردهای اجرایی در بین کودکان دارای والدین مصرف کننده و کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده متفاوت است و طبق نتایج نمره میانگین مشکلات توجه در بین کودکان دارای والدین مصرف کننده بیشتر از کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده بود ولی عملکرد حسی حرکتی‌‌‌‌، زبان‌‌‌‌، کارکردهای اجرایی‌‌‌‌، حافظه‌‌‌‌، یادگیری‌‌‌‌، شناخت‌‌‌‌، نمره کل در بین کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده بیشتر از کودکان دارای والدین مصرف کننده است.  %U https://www.jarci.ir/article_696688_85d55f1315d41bba45094c41c5e9bc78.pdf