@article { author = {Erfani Khangakhi, Masoume and Mukhtar Khan, Mansoura}, title = {The relationship between mental health and work-life balance in elementary school teachers in the 20th district of Tehran}, journal = {Applied Research in Consulting}, volume = {3}, number = {3}, pages = {123-144}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2676-5322}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research was conducted with the aim of the effect of life skills training on the irrational communication beliefs of men with extramarital relationship experience. The statistical population of this research was all men with experience of extramarital relationship who referred to the family counseling centers of 9th district of Tehran in 2019, and using the purposeful sampling method, 30 of these people were randomly selected into two experimental and control groups (15 15 people were assigned to the experimental group and 15 people were assigned to the control group. Also, the tools used in this research are Idelson and Epstein's (1982) list of irrational communication beliefs and life skills training protocol. The experimental group was trained in the life skills program in 8 sessions of 50 minutes. Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance (MANCONA) and Spss-24 software. The results showed that life skills training is effective in reducing the illogical communication beliefs of men with extramarital relationship experience, and the results indicate a reduction in illogical beliefs (destructiveness of opposition, immutability of spouse, expectation of mind reading, sexual perfectionism and gender differences). It is the effect of teaching life skills to the experimental group.}, keywords = {Components of mental health,Work-Life Balance,elementary teachers}, title_fa = {رابطه سلامت روانی با تعادل کار - زندگی در معلمان مدارس ابتدایی منطقه ۲۰ شهر تهران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر باورهای ارتباطی غیرمنطقی مردان دارای تجربه رابطه فرازناشویی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مردان دارای تجربه رابطه فرازناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده منطقه 9 تهران در سال 1399 بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 30 نفر از این افراد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه ( 15 نفر در گروه آزمایش، 15 نفر در گوه گواه) گمارده شدند. همچنین ابزار استفاده شده در این پژوهش سیاهه باورهای ارتباطی غیرمنطقی ایدلسون و اپشتاین (1982) و پروتکل آموزشی مهارت­های زندگی است. گروه آزمایش در8  جلسه 50 دقیقه­ای تحت آموزش برنامه مهارت­های زندگی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری (MANCONA) و نرم­افزار Spss-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارت های زندگی بر کاهش باورهای ارتباطی غیر منطقی مردان دارای تجربه رابطه فرازناشویی تاثیرگذار است و نتایج حاکی از کاهش باورهای غیر منطقی (تخریب کنندگی مخالفت، عدم تغییر پذیری همسر، توقع ذهن خوانی، کمال گرایی جنسی و تفاوت های جنسیتی) در اثر آموزش مهارت های زندگی به گروه آزمایش است.}, keywords_fa = {مولفه های سلامت روان,تعادل کار-زندگی,معلمان ابتدایی}, url = {https://www.jarci.ir/article_696662.html}, eprint = {https://www.jarci.ir/article_696662_23dc061a50f90f5447acd86d0a479e41.pdf} }