@article { author = {salehi, rezvan and Hajihasani, Mehrdad}, title = {Study of media literacy in youth of Chaharmahal and Bakhtiari province and its role in quality of life}, journal = {Applied Research in Consulting}, volume = {4}, number = {4}, pages = {115-134}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {2676-5322}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Today, the use of media has become an integral part of most human life, and therefore media literacy is a new topic in the use of technology and media. The aim of this study was to investigate the status of media literacy in the youth of Chaharmahal and Bakhtiari province and its role in quality of life. The research method was descriptive cross-sectional. The sample size included 429 young people in the age range of 19 to 35 years in Chaharmahal and Bakhtiari province who were selected by stratified method. Demographic, media literacy and quality of life questionnaires were used to collect data. Data were analyzed at two levels of descriptive (frequency, mean, standard deviation, correlation) and inferential (independent t-test and analysis of variance). The results showed that 2.5% of young people were very low literacy, 15.8% were poor, 30% were below average, 35.4% were above average, 12.8% were high and 2.9% were very high. Also, the results of correlation analysis showed that there is a significant positive relationship between media literacy and quality of life (P <0.05). These findings were discussed.}, keywords = {Media Literacy,Youth,Quality of Life}, title_fa = {مطالعه وضعیت سواد رسانه در جوانان استان چهارمحال و بختیاری و بررسی نقش آن در کیفیت زندگی}, abstract_fa = {امروزه استفاده از رسانه‌ها بخش جدایی ناپذیر زندگی اغلب انسان‌ها شده است و لذا سواد رسانه‌ای مبحثی جدید در زمینه استفاده از فناوری و رسانه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد رسانه در جوانان استان چهارمحال و بختیاری و بررسی نقش آن در کیفیت زندگی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع مقطعی بود. حجم نمونه شامل 429 جوان در دامنه سنی 19 تا 35 سال در استان چهارمحال و بختیاری بود که به روش طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت گرداوری داده‌ها از پرسشنامه‌های جمعیت شناختی، سواد رسانه‌ای و کیفیت زندگی استفاده شد. داده‌ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانکین، انحراف استاندارد، همبستگی) و استنباطی (تی مستقل و تحلیل واریانس) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد   5/2 % از جوانان سواد بسیار پائین، 8/15 % ضعیف، 30% کمتر از متوسط، 4/35 % بالاتر از متوسط، 8/12 % بالا و 9/2 % بسیار بالا بوده‌اند. همچنین، نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سواد رسانه و کیفیت زندگی رابطع مثبت معناداری وجود دارد (05/0>P). این یافته‌ها مورد بحث قرار گرفتند.}, keywords_fa = {سواد رسانه,جوانان,کیفیت زندگی}, url = {https://www.jarci.ir/article_254963.html}, eprint = {https://www.jarci.ir/article_254963_b9885fdf53f7f0ab71932836053b453b.pdf} }