@article { author = {salehi, Rezvan and Jafari, Maryam}, title = {Work Hope: An Intervention cognitive-oriented}, journal = {Applied Research in Consulting}, volume = {4}, number = {1}, pages = {43-67}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-5322}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Hope for a work future among the young people of a society, especially students is one of the most essential motivations. This is even more important given the employment conditions in the 21 century. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of designed intervention on students' work hope. The statistical population of the study includes all students of Shahrekord University and the research sample includes 80 students of mathematics and computer sciences who were selected voluntarily. The Johnton and Thurston work hope Questionnaire(WHS) and a researcher-made questionnaire to measure interest in the field of study are the tools used in the present study. Then the data were analyzed using t-test, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis . The results showed that the designed intervention had a significant effect on work hope, goals, agency and Pathway and this effect on work hope,  goals and agency was more among the students of higher semesters than the students of lower semesters.  According to the research results, it is suggested that the intervention designed for use and implementation in other centers related to youth, especially universities, be on the agenda.}, keywords = {work hope,intervention,cognitive-oriented}, title_fa = {امید به آینده شغلی: یک مداخله شناخت محور}, abstract_fa = {امید به آینده شغلی یکی از ضروریترین انگیزه ها در بین نیروهای جوان یک جامعه به ویژه دانشجویان می باشد. این مهم با توجه به شرایط اشتغال در قرن 21 ضرورت بیشتری دارد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله طراحی شده بر روی امید شغلی دانشجویان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویاندانشگاه شهرکرد و نمونه پژوهش شامل 80 نفر از دانشجویان رشته‌های علوم ریاضی و کامپیوتر که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند، می باشد. پرسش نامه امید شغلی(WHS) جانتونن و ترستون و یک سوال محقق ساخته جهت سنجش میزان علاقه به رشته تحصیلی ابزار های مورد استفاده در پژوهش حاضر است. داده ها با استفاده از آزمون t، یومن ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که مداخله طراحی شده روی امید شغلی، اهداف، عاملیت و گذرگاه تاثیر معنادار داشته و این تاثیر در امید شغلی و اهداف و عاملیت در بین دانشجویان ترم های بالاتر بیشتر از دانشجویان ترم های پایین تر بوده است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که مداخله طراحی شده جهت استفاده و اجرا در سایر مراکز مرتبط با جوانان به ویژه دانشگاه ها در دستور کار قرار بگیرد.}, keywords_fa = {امید شغلی,مداخله,شناخت محور}, url = {https://www.jarci.ir/article_244222.html}, eprint = {https://www.jarci.ir/article_244222_9555eec1477811d598b8dca497e061cd.pdf} }