هدف پژوهش حاضر بررسی برازش مدل بهزیستی روانشناختی با توجه به ذهن آگاهی واحساس مسئولیت در دانش آموزان میباشد. جامعهی پژوهش را دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی منطقه نه تهران تشکیل میدهد. به این منظور250 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی برازش مدل بهزیستی روانشناختی با توجه به ذهن آگاهی واحساس مسئولیت در دانش آموزان میباشد. جامعهی پژوهش را دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی منطقه نه تهران تشکیل میدهد. به این منظور250 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامهی ذهن آگاهی پنج وجهی (FFMQ) ، پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه مسئولیت پذیری نعمتی استفاده شد. دادههای پژوهش بااستفاده ازروش تحلیل مسیر با نرم افزار Amosمورد ارزیابی قرارگرفت. مدل پیشنهادی بر اساس پرسشهای پژوهش به آزمون گذاشته شد. نتایج به دست آمده نشان داد مدل بعد از یک سری اصلاحات از برازش مناسبی برخورداراست. یافتههای به دست آمده نشان داد مسئولیت پذیری بر بهزیستی روانشناختی تأثیر معناداری دارد. همچنین ذهن اگاهی بر بهزیستی روانشناختی نیز تأثیر معناداری دارد. این پژوهش گام مهمی جهت شناخت عوامل مؤثر بر بهزیستی روانشناختی است.