پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و نیازهای اساسی در نوجوانان ایتام و نوجوانان عادی انجام شد. این پژوهش شامل طرحهای توصیفی (از نوع همبستگی) و مقایسهای میگردد. جامعه آماری این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و نیازهای اساسی در نوجوانان ایتام و نوجوانان عادی انجام شد. این پژوهش شامل طرحهای توصیفی (از نوع همبستگی) و مقایسهای میگردد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان منطقه 3 شهر تهران بود. از این تعداد، 80 نوجوان که در مقاطع هفتم، هشتم و نهم مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که 40 نفر از آنان یتیم و 40 نفر عادی بودند. نمونهگیری هر دو گروه به صورت نمونهگیری در دسترس بود. نمونههای انتخاب شده به فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه و پرسشنامه نیازهای اساسی پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و شاخصهای آمار استنباطی مانند تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که از بین مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه مولفههای محرومیت هیجانی، رها شدگی، بیاعتمادی، شکست، از خودگذشتگی و بازداری هیجانی در سطح (05/0>p) تفاوت معناداری در نوجوانان ایتام و عادی دارند. همچنین نتایج حاکی از معنادار بودن تفاوت دو گروه در نیازهای اساسی در مولفه تفریح، عشق و نیاز به بقا بود (05/0>p). تفاوت معنادار بین نوجوانان ایتام و عادی نشاندهنده این است که طرحوارههای ناسازگار اولیه و نیازهای اساسی از مولفههای روانشناختی موثر در پدیدآیی مشکلات روانی در نوجوانان ایتام میباشد. بر این اساس فراهم کردن شرایطی مناسب در دوران کودکی جهت ارضای نیازهای اساسی نوجوانان ایتام برای رشد بهتر و مصونیت و پیشگیری از مشکلات روانشناختی در آنان ضروری است.