مریم صادقی فرد؛ نسرین فخاریان
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1397، ، صفحه 83-99
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت و باورهای فراشناختی با در نظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت و باورهای فراشناختی با در نظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر 12 تا 18 ساله حاضر در مدارس استان تهران در سال تحصیلی 97-96 بود. حجم نمونه شامل 300 نفر از نوجوانان دانشآموز بود که به صورت دو گروه (با در نظر گرفتن جنیست) دانشآموز دختر شامل 150 نفر و دانش آموز پسر شامل 150 نفر و به روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. این دانش آموزان به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان و نوجوانان (باربارانلی و همکاران، 2003) و پرسشنامه باورهای فراشناختی (ولز و همکاران، 2003) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن بود که به طور کلی بین ویژگیهای شخصیتی نوجوانان پسر و نیز دختر و باورهای فراشناختی آنها رابطه وجود دارد. همچنین، رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و باورهای فراشناختی در دختران و پسران متفاوت است. با توجه به اهمیت باورهای فراشناختی به خصوص در دوران نوجوانی که دوره حساسی میباشد، شناخت و بررسی عواملی که میتواند بر این روابط اثر گذارد و یکی از آنها ویژگیهای شخصیت است خود میتواند سبب بهبود و تغییر ویژگیهای منفی در شخصیت نوجوان گردد، میتواند به ارائه راهبردهای درمانی منجر شود.