مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی در پیشبینی پرخاشگری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پسر متوسطه منطقه 6 تهران بودند که تعداد 250 نفر به عنوان نمونه آماری و بر اساس ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی در پیشبینی پرخاشگری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پسر متوسطه منطقه 6 تهران بودند که تعداد 250 نفر به عنوان نمونه آماری و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی با ماهیت توصیفی- همبستگی بود. شاخص هایی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد نمرات و در بخش استنباطی(تحلیل فرضیه ها) از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و کرایج (2006)، و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) بودند. تحلیل یافتههای پژوهش با آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد بین راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و پرخاشگری رابطه معنادار، همچنین راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و هوش معنوی میتوانند، پرخاشگری را پیشبینی کنند. نوجوانان با ایجاد شبکه معنایی امید بخش در حکم راهبرد نظم جویی شناختی هیجان، تغییر و توسعه چشم اندازها، تمرکز مثبت بر وقایع، ارزیابی مثبت از شرایط پیش آمده و پذیرش آن شرایط قادر خواهند بود به کنترل تکانه ها و برنامه ریزی برای کم کردن عوارض منفی دوران بلوغ و نوجوانی دست یابند.