مریم آزادجعفرلو؛ لادن معین
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 1-17
چکیده
پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش شادکامی گروهی بر بهبود مهارتهای مقابلهای در بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد انجام شد. در یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون30 نفر از بیماران مبتلا ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش شادکامی گروهی بر بهبود مهارتهای مقابلهای در بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد انجام شد. در یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون30 نفر از بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد مراجعه کننده به مرکز خودمعرف بهزیستی شیراز که دوره سمزدایی را با موفقیت سپری کرده بودند با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند و در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون، به پرسشنامه راهبردهای مقابلهای کارور و همکاران (1989) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه نود دقیقه ای تحت آموزش شادکامی گروهی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. تحلیل داده ها توسط نرمافزار SPSS-21 و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس صورت گرفت. نتایج حاکی از افزایش معنادار نمره راهبردهای مقابله ای در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پسآزمون بود. بنابراین، آموزش گروهی شادکامی در بهبود راهبردهای مقابلهای بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد مؤثر است.