سمیه شاهانی سمیه شاهانی؛ امید احمدی؛ علی نعمتی؛ عاطفه حاجی زاده سنزیقی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 83-103
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نظم جویی شناختی هیجان و ذهن آگاهی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی کارمندان وزارت علوم و تحقیقات در سال های 1395-96 بوده است. روش پژوهش ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نظم جویی شناختی هیجان و ذهن آگاهی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی کارمندان وزارت علوم و تحقیقات در سال های 1395-96 بوده است. روش پژوهش حاضر همبستگی بود و نمونه این مطالعه شامل 120 کارمند با اضطراب اجتماعی بالا بود که به روش نمونه گیری در دسترس پس از شناسایی از بین 321 کارمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه، فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، پرسشنامه 5 عاملی ذهن آگاهی و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور استفاده شد. سپس تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) بر روی داده ها انجام شد. مسیر مستقیم، مثبت و معناداری از ملامت خویش، نشخوارگری، ملامت دیگران و توصیف و غیر واکنشی بودن، بر اضطراب اجتماعی برقرار است. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین مولفه های نظم جویی شناختی هیجان و ذهن آگاهی کارمندان دارای اضطراب اجتماعی وجود دارد.