زهره بیگم موسوی؛ علیرضا جعفری
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1398، ، صفحه 87-104
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های فرزندپروری و بیان آزاد احساسات با اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های فرزندپروری و بیان آزاد احساسات با اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 4 استان تهران بود. نمونه این پژوهش شامل 90 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه پایه 11 و 12 در شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه سبک های فرزند پروری بامریند (1991) و ابرازگری هیجانی کنیگ و امونز (1990) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) بود. دادهها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون) و با استفاده از نرم افزار spss20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین سبک های فرزندپروری و ابرازگری هیجانی با اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد و سبک های فرزندپروری مقتدرانه و آسان گیر به علاوه مولفه های ابرازگری هیجانی توانایی پیشبینی اعتیاد به اینترنت را دارد. از نتایج پژوهش حاضر می توان در تدوین پروتکل های درمانی کاهش اعتیاد به اینترنت در بین دانشآموزان استفاده کرد.