سید موسی موسوی؛ محمود کاظمی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 1-17
چکیده
دراین پژوهش، ارتباط جو اخلاقی مدرسه و سبکهای تدریس با تعلل ورزی تحصیلی بررسی شد. که از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر زنجان بودندکه با استفاده از فرمول کوکران ...
بیشتر
دراین پژوهش، ارتباط جو اخلاقی مدرسه و سبکهای تدریس با تعلل ورزی تحصیلی بررسی شد. که از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر زنجان بودندکه با استفاده از فرمول کوکران برای معلمان 180 و دانش آموزان 273 برآورد شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سولومون وراث بلوم (1984)، جو اخلاقی شولت و همکاران(2002) و سبکهای تدریس گراشا(1996) استفاده و پس از جمعآوری دادهها به کمک نرمافزار Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی مدرسه (266/0-r= )، سبک تدریس تسهیلکننده (231/0-r=) و سبک تدریس وکالتی (221/0- r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تدریس خبره (259/0 r=)، سبک تدریس آمرانه (372/0r=) و سبک تدریس فردی (054/0 r=) با تعلل ورزی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که متغیرهای پیشبینی کننده در کل قادر به تبین 16 در صد از تغییرات متغیر ملاک هستند. همینطور بین متغیرهای پیشبین فقط جو اخلاقی، سبک تدریس خبره و سبک تدریس آمرانه معنیدار هستند و متغیرهای سبک تدریس فردی، تسهیلکننده و وکالتی به دلیل معنیدار نبودن از مدل حذف شدند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت. مدرسه و سبک تدریس معلمان نقش اساسی در مشکلات تحصیلی دانش آموزان دارند.