شایان کرمی؛ محمد سجاد صیدی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 1-17
چکیده
مؤلفة هیجانی رابطة والدین و فرزندان نقش مهمی در شکلگیری رفتارهای مشکلساز در کودکان و نوجوانان و بهطور کلی سلامت روان آنها دارد. مطالعة حاضر با هدف تبیین مدل علّی فلسفة فراهیجانی والدین مبتنی بر ...
بیشتر
مؤلفة هیجانی رابطة والدین و فرزندان نقش مهمی در شکلگیری رفتارهای مشکلساز در کودکان و نوجوانان و بهطور کلی سلامت روان آنها دارد. مطالعة حاضر با هدف تبیین مدل علّی فلسفة فراهیجانی والدین مبتنی بر خودآگاهی هیجانی، تمایز یافتگی و اضطراب وجودی انجام گرفت. روش مطالعه توصیفی–همبستگی و از نوع تحلیل مدل معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل کلیة والدین شهرستان کرمانشاه بود. تعداد 201 تن از والدین بهروش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها عبارت بودند از مقیاس فلسفة فراهیجانی والدین (ایولینی کو، 2006)، مقیاس خودآگاهی هیجانی (گرنت و همکاران، 2002) سیاهة تمایزیافتگی خود – فرم کوتاه (دریک، 2011) و پرسشنامة اضطراب وجودی (ون بروگن و همکاران، 2017). روایـی ابزارهـا بـا اسـتفاده از روایـی محتـوا بـهروش کیفـی و پایایـی بـهروش همسـانی درونـی بـا محاسـبة ضریـب آلفـای کرونبـاخ انـدازهگیـری شـد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 وAMOS21 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم اضطراب وجودی به فلسفة فراهیجانی (24/0= β؛ 01/0P>)؛ تمایزیافتگی به خودآگاهی هیجانی (29/0= β؛ 001/0P>)؛ و خودآگاهی هیجانی به فلسفة فراهیجانی (33/0= β؛ 001/0P>) و همچنین مسیر غیرمستقیم تمایزیافتگی به فلسفة فراهیجانی والدین با نقش واسطهای خودآگاهی هیجانی (09/0 = β؛ 006/0P>) مثبت و معنادار است. بهعبارت دیگر نتایج نشان داد والدینی که تمایزیافتگی بالاتری دارند، خودآگاهی هیجانی بیشتر و همچنین در فلسفة فراهیجانی بیشتر آموزشگر هیجان هستند. در واقع، از نتایج پژوهش بهنظر میرسد که تمایزیافتگی بیشتر در والدین به آنها کمک میکند که خودآگاهی هیجانی بیشتری داشته باشند و همین خودآگاهی هیجانی نیز بهنوبة خود به ارتقاء آموزشگری هیجانی آنها کمک میکند.