نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مشاوره وروانشناسی دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
2 کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت و باورهای فراشناختی با در نظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر 12 تا 18 ساله حاضر در مدارس استان تهران در سال تحصیلی 97-96 بود. حجم نمونه شامل 300 نفر از نوجوانان دانشآموز بود که به صورت دو گروه (با در نظر گرفتن جنیست) دانشآموز دختر شامل 150 نفر و دانش آموز پسر شامل 150 نفر و به روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. این دانش آموزان به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان و نوجوانان (باربارانلی و همکاران، 2003) و پرسشنامه باورهای فراشناختی (ولز و همکاران، 2003) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن بود که به طور کلی بین ویژگیهای شخصیتی نوجوانان پسر و نیز دختر و باورهای فراشناختی آنها رابطه وجود دارد. همچنین، رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و باورهای فراشناختی در دختران و پسران متفاوت است. با توجه به اهمیت باورهای فراشناختی به خصوص در دوران نوجوانی که دوره حساسی میباشد، شناخت و بررسی عواملی که میتواند بر این روابط اثر گذارد و یکی از آنها ویژگیهای شخصیت است خود میتواند سبب بهبود و تغییر ویژگیهای منفی در شخصیت نوجوان گردد، میتواند به ارائه راهبردهای درمانی منجر شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between personality traits and metacognitive beliefs in adolescents: the role of gender differences
نویسندگان [English]
- Maryam Sadegifard 1
- Nasrin Fakharian 2
1 Assistant Professor, Department of Counseling and Psychology, Hormozgan University, Hormozgan, Iran
2 Master's Degree in Rehabilitation Counseling, Islamic Azad University, Khomeini Shahr Branch, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between personality traits and metacognitive beliefs, taking into account gender differences in adolescents. The research method was a correlational description. The statistical population of this research included all male and female students aged 12 to 18 attending schools in Tehran province in the academic year of 1996-1997. The sample size consisted of 300 adolescent students who were divided into two groups (considering gender), 150 female students and 150 male students, using available sampling method and according to The criteria for entering and exiting the research were selected. These students responded to the research tools, including the questionnaire of five big personality factors of children and adolescents (Barbaranelli et al., 2003) and the questionnaire of metacognitive beliefs (Wells et al., 2003). Correlation statistical method was used to analyze the obtained data. The findings of this research indicated that there is generally a relationship between the personality traits of boys and girls and their metacognitive beliefs. Also, the relationship between personality traits and metacognitive beliefs is different in boys and girls. Considering the importance of metacognitive beliefs, especially during adolescence, which is a sensitive period, knowing and examining the factors that can affect these relationships, and one of them is personality traits, can lead to improvement and change. negative characteristics in the adolescent's personality can lead to the provision of treatment strategies.
کلیدواژهها [English]
- Gender differences
- metacognitive beliefs
- personality traits
- adolescents