نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه غیرانتفاغی شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
2 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر، اصفهان، ایران
3 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش تعیین اثربخشی آموزش رابطه سالم با جنس مخالف بر مدیریت خشم و افزایش مهارت های اجتماعی در نوجوانان دختر شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دختران نوجوان(12-18 سال) شهر اصفهان در اردیبهشت ماه سال 1399 که با استفاده از نمونه گیری دردسترس 40 دختر نوجوان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(20 نفر) و گروه آزمایش(20 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و پرسشنامه کنترل خشم اسپیلبرگر(1999) بود. همچنین بر روی گروه آزمایش بسته آموزشی ارتباط سالم با جنس مخالف در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss-19 در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش در میانگین نمرات تفاوت معناداری وجود دارد(P≤0.05)، به عبارت دیگر آموزش رابطه سالم با جنس مخالف بر بهبود کنترل برون ریزی خشم، کنترل درون ریزی خشم و مهارت اجتماعی نوجوانان دختر تاثیر معناداری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Teaching Healthy relationship with Oppositional on Anger managment and Increasing Social Skills in Adolescent Girls
نویسندگان [English]
- nafiseh ajalloueian 1
- elham rezaie 2
- razye aboutorabi 3
1 Master student of family counseling, Shahid Ashrafi Isfahani University, Isfahan, Iran
2 Master of Family Counseling, Islamic Azad University of Khomeini Shahr, Isfahan, Iran
3 Master of Counseling and Guidance, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to determine The Effectiveness of Teaching Healthy relationship with Oppositional on Anger Control and Increasing Social Skills in Adolescent Girls. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group.The statistical population of the present study included all adolescent girls (18-12 years) in Isfahan in 2020 who were selected using a sample of 40 adolescent girls. They were selected and randomly divided into two groups of control (n = 20) and experimental (n = 20) Data gathering tools were Incredibizen & Foster's Social Skills Questionnaire (1992) and Spielberger Anger Standard Inventory (1999). The experimental group received 8 sessions of 90-minute sessions on the opposite sex. The data were analyzed using SPSS-19 software at two levels of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance). The results showed that there was a significant difference between the two groups in the mean scores of the two groups, in other words, Teaching Healthy relationship with opposite sex had a significant effect on the improvement of Outside anger control, Internal control of anger and social skills of female adolescents.
کلیدواژهها [English]
- Anger managment
- Social skills
- Education of the Healthy relationship with the opposite sex