مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53221220181122The effectiveness of cognitive behavioral therapy techniques on fear of negative evaluation and self-esteem in 11-12-year-old students in Tehranاثربخشی فنون درمان شناختی رفتاری بر ترس از ارزیابی منفی و عزتنفس در دانشآموزان 11 تا 12 ساله شهر تهران126696685FAزهرا غلامی حیدرآبادیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایرانسمیرا ابراهیمیپورکارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایرانJournal Article20221026<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz"><span class="ryNqvb">This research aims to investigate the effectiveness of cognitive behavioral therapy techniques on the fear of negative evaluation and self-esteem in 11-12-year-old students of district 1 of Ray city. The purpose of the research was applied and the data collection method was semi-experimental, pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the research included 30 seventh grade students of the 1st district of Rey city who are studying in the academic year of 2015-2016. A multi-stage cluster sampling method was used to select the sample. The data collection tool is Rosenberg's self-esteem questionnaire (1965) with a reliability coefficient of 0.84 and the fear of negative evaluation questionnaire by Watson and Friend (1969) with a reliability coefficient of 0.82 and also holding a cognitive behavioral training course based on Beck's cognitive behavioral theory (1967). It was for 9 sessions of 1.5 hours for the experimental group. Analysis of covariance test was used to analyze the data. The obtained results showed that cognitive behavioral training had an effect on reducing the fear of negative evaluation and increasing self-esteem in 11-12-year-old students of district 1 of Ray city; Thus, the eta square for fear of negative evaluation was 67.5% and for self-esteem was 41.5%.</span></span></span> این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی فنون درمان شناختی رفتاری بر ترس از ارزیابی منفی و عزتنفس در دانشآموزان 11 تا 12 ساله ناحیه 1 شهر ری شده است. هدف تحقیق، کاربردی و روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان پایه هفتم ناحیه 1 شهر ری که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل هستند، بوده است. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ (1965) با ضریب پایایی 84/0 و پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند (1969) با ضریب پایایی 82/0 و هچنین برگزاری دوره آموزشی شناختی رفتاری بر اساس نظریه شناختی رفتاری بک (1967) به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته برای گروه آزمایش بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و افزایش عزتنفس در دانشآموزان 11 تا 12 ساله ناحیه 1 شهر ری تاثیر داشته است؛ بطوریکه مجذور اتا برای ترس از ارزیابی منفی 5/67 درصد و برای عزتنفس 5/41 درصد بوده است.https://www.jarci.ir/article_696685_9721775e5761ac2cf4a95616e569e89a.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53221220181122Prediction of life satisfaction based on belief in a just world and personality traits in students of Islamic Azad University of Roudhenپیش بینی رضایت از زندگی بر اساس باور به دنیای عادلانه و ویژگیهای شخصیتی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن2750696689FAرقیه بهشتیدانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانهائیده صابریاستادیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20221026<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz"><span class="ryNqvb">The present research was conducted with the aim of predicting life satisfaction based on the belief in a just world and personality traits in students. The statistical population of the research was all students enrolled in 2015-2016 at the Islamic Azad University, Roudhan branch, and a sample of 210 people was selected by non-random sampling method. To collect data from the standardized life satisfaction questionnaires of Diener et al. (1985), Douglas and Sutton's Belief in a Just World Questionnaire (2005), Dalbert, Liebkos, Sali and Gooch (2001) and the Neo McCree and Costa (1985) Personality Questionnaire. used. It was a descriptive-analytical research of correlation type, which Pearson's correlation test and hierarchical multiple regression were used to analyze the data. The results of the regression coefficients showed that there is a negative and significant relationship between self-belief and belief in others and the personality trait of neuroticism with life satisfaction. Also, based on the results of hierarchical regression, in the first model, only neurotic personality trait (Beta=-0.173) significantly predicts the decrease in life satisfaction. But the beliefs in the first model have not been able to predict life satisfaction alone. In other words, when beliefs play a role in life satisfaction, when the personality traits of people are controlled. In the second model, among predictor variables, self-belief (beta=-0.211) significantly predicts life satisfaction in about 4%.</span></span></span> پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رضایت از زندگی براساس باور به دنیای عادلانه و ویژگیهای شخصیتی در دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل ورودی 96-1395 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بودند که نمونهای به حجم 210 نفر به روش نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد شده رضایت از زندگی دینر و همکاران (1985)، پرسشنامه باور به دنیای عادلانه داگلاس و ساتون (2005)، دالبرت، لیبکوس، سالی و گوچ (2001) و پرسشنامه شخصت نئو مک کری و کاستا (1985) استفاده شد. پژوهش توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود که برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج ضرایب رگرسیون نشان داد که بین باور به خود و باور به دیگران و ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی با رضایت از زندگی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج رگرسیون سلسله مراتبی، در مدل اول فقط ویژگی شخصیتی روانرنجور خویی (بتا=173/0-) به طور معنی داری از طریق کاهش رضایت از زندگی را پیش بینی میکند. لیکن باورها در مدل اول نتوانستهاند به تنهایی رضایت از زندگی را پیش بینی کنند. به عبارت دیگر، وقتی باورها در زندگی از رضایت زندگی نقش دارند که ویژگیهای شخصیتی افراد کنترل شوند. در مدل دوم از میان متغیرهای پیش بین، باور خود (بتا=211/0-) به طور معنی داری درحدود 4 درصد رضایت از زندگی را پیش بینی میکند.https://www.jarci.ir/article_696689_ee7c5ce65e57a92ab2a94e13a77ee8ca.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53221220181122Comparison of life skills and executive functions of children with parents who use and do not use addictive substancesمقایسه مهارتهای زندگی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای والدین مصرف کننده و غیر مصرف کننده مواد اعتیادآور5168696688FAعلی جدیدیدکتری علوم سیاسی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار، انار، ایرانآذر ارشدیدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار، انار، ایرانJournal Article20221026<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz"><span class="ryNqvb">The purpose of this research was to compare the life skills and executive functions of children with parents who use drugs and children with parents who do not use addictive substances. The comparative research method and its statistical population included all normal children and children with drug-addicted parents who referred to the addiction treatment center in Haft district of Tehran (N = 800), the sampling method of this research was simple random and the sample size was 60 There were 30 children of addicted parents and 30 children of non-addicted parents. The research tools were life skills questionnaires and Connors (2004) questionnaire, which was analyzed using multivariate variance analysis after completing the obtained data. The results showed that problem solving ability, decision making, communication ability, responsible citizen, global citizen and life skills of children with non-consumer parents are more than children with consumer parents. Executive functions are different between children with consuming parents and children with non-using parents, and according to the results, the average score of attention problems among children with consuming parents was higher than children with non-using parents, but sensory motor function, language, executive functions , memory, learning, cognition, total score among children with non-using parents is higher than children with consuming parents.</span></span></span>هدف از تحقیق حاضر مقایسه مهارتهای زندگی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای والدین مصرف کننده و کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده مواد اعتیادآور بود. روش پژوهش مقایسهای و جامعه آماری آن شامل کلیه کودکان عادی و کودکان دارای والدین معتاد به مواد مخدر مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد در منطقه هفت تهران بود (800 =N)، روش نمونهگیری این پژوهش به صورت تصادفی ساده و حجم نمونه60 نفر (30 کودک والدین معتاد و30 کودک والدین غیر معتاد) بود. ابزار پژوهش پرسشنامههای مهارتهای زندگی و پرسشنامه کانرز(2004) بود که پس از تکمیل دادههای بدست آمده، با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که توانایی حل مسئله، تصمیمگیری، توانایی ارتباط، شهروند مسئول، شهروند جهانی و مهارتهای زندگی کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده بیشتر از کودکان دارای والدین مصرف کننده است. کارکردهای اجرایی در بین کودکان دارای والدین مصرف کننده و کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده متفاوت است و طبق نتایج نمره میانگین مشکلات توجه در بین کودکان دارای والدین مصرف کننده بیشتر از کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده بود ولی عملکرد حسی حرکتی، زبان، کارکردهای اجرایی، حافظه، یادگیری، شناخت، نمره کل در بین کودکان دارای والدین غیر مصرف کننده بیشتر از کودکان دارای والدین مصرف کننده است. https://www.jarci.ir/article_696688_85d55f1315d41bba45094c41c5e9bc78.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53221220181122The role of emotional cognitive regulation strategies in predicting children's aggressionنقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی در پیش بینی پرخاشگری کودکان6988696686FAسیده نرگس موسویکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20221026<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz"><span class="ryNqvb">The present study was conducted with the aim of investigating the role of cognitive-emotional regulation strategies in predicting aggression. The statistical population of the research was male high school students of District 6 of Tehran, 250 of whom were selected as a statistical sample based on the staged cluster sampling method. The applied research method was descriptive-correlation in nature. Indicators such as frequency, mean and standard deviation of scores and simultaneous regression analysis were used in the inferential part (analysis of hypotheses). Data collection tools were three cognitive emotion regulation questionnaires of Garnevsky and Kraij (2006), and aggression questionnaire of Bass and Perry (1992). The analysis of research findings with Pearson correlation tests and multiple regression analysis showed a significant relationship between emotional-cognitive order-seeking strategies and aggression, as well as emotional-cognitive order-seeking strategies and spiritual intelligence can predict aggression. Adolescents will be able to control impulses and plan to reduce complications by creating a promising semantic network as a strategy for cognitive regulation of emotions, change and development of perspectives, positive focus on events, positive evaluation of situations and acceptance of those situations. They achieve the negative of puberty and adolescence.</span></span></span>مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی در پیشبینی پرخاشگری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پسر متوسطه منطقه 6 تهران بودند که تعداد 250 نفر به عنوان نمونه آماری و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی با ماهیت توصیفی- همبستگی بود. شاخص هایی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد نمرات و در بخش استنباطی(تحلیل فرضیه ها) از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و کرایج (2006)، و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) بودند. تحلیل یافتههای پژوهش با آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد بین راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و پرخاشگری رابطه معنادار، همچنین راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و هوش معنوی میتوانند، پرخاشگری را پیشبینی کنند. نوجوانان با ایجاد شبکه معنایی امید بخش در حکم راهبرد نظم جویی شناختی هیجان، تغییر و توسعه چشم اندازها، تمرکز مثبت بر وقایع، ارزیابی مثبت از شرایط پیش آمده و پذیرش آن شرایط قادر خواهند بود به کنترل تکانه ها و برنامه ریزی برای کم کردن عوارض منفی دوران بلوغ و نوجوانی دست یابند.https://www.jarci.ir/article_696686_17906d678cc1d3d02da1bfc6d1670bf0.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53221220181122Examining the teaching model of problem solving in relation to students' critical thinkingبررسی الگوی تدریس حل مسئله در ارتباط با تفکر انتقادی دانش آموزان89102696687FAناصر دری ایرندگانکارشناس ارشد آموزشوپرورش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانحمید کارگربرزیدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایرانفرزانه ندرت زهیکارشناس رشته روانشناسی عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20221026<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz"><span class="ryNqvb">The main goal of education in any society is to improve the learning process in students, and one of the important results of this is the development of logical thinking and especially critical thinking of students. Many factors are involved in the realization of this matter, one of these factors is the teaching method of teachers, which is of great importance in the learning and performance of students. In order to collect information, the library method and document study have been used. In the present research, an attempt has been made to discuss and examine one of the teaching methods, i.e. the problem solving teaching method, and also to investigate the importance and effect of the problem solving teaching method on the cognitive aspects of students, especially thinking. Their criticism has been addressed. Finally, the relationship between two research variables, i.e. teaching method of problem solving and critical thinking in students, has been examined.</span></span></span>هدف اصلی آموزشوپرورش در هر جامعهای بهبود فرایند یادگیری در دانش آموزان است که از نتایج مهم این امر پرورش تفکر منطقی و بهویژه تفکر انتقادی دانش آموزان است. عوامل بسیاری در تحقق این امر دخیل هستند، یکی از این عوامل روش تدریس معلمان است که در یادگیری و عملکرد دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و مطالعه اسنادی استفاده شده است. در پژوهش حاضر سعی بر آن شده است تا در مورد یکی از روشهای تدریس یعنی روش تدریس حل مسئله به بحث و بررسی پرداخته شود و همچنین در پژوهش حاضر به بررسی اهمیت و تأثیری که روش تدریس حل مسئله، بر روی ابعاد شناختی دانش آموزان بهویژه تفکر انتقادی آنها دارد پرداخته شده است. درنهایت نیز به بررسی روابط بین دو متغیر پژوهش، یعنی روش تدریس حل مسئله و تفکر انتقادی در دانش آموزان پرداختهشده است.https://www.jarci.ir/article_696687_dfc81a6ccbdc4c12148f6e020158569d.pdfمرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران)فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره2676-53221220181122Investigating the effectiveness of calming stories on preschool children's aggressionبررسی اثر بخشی قصه های آرام بخش بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی103116696690FAالهام فلاح منشکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، تهران، ایرانحمید وطن خواهاستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، تهران، ایرانمرضیه سادات رضویاستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، تهران، ایرانJournal Article20221026<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz"><span class="ryNqvb">In recent years, new attention has been paid to the story and the art of storytelling and the values in it. Scientists today have many uses for the art of storytelling, such as therapeutic, correctional and educational applications, stories provide amazing solutions that are possible and positive and help to get rid of internal conflicts. The main purpose of this research was to investigate the effectiveness of soothing stories on children's mental well-being and aggression, the research method in this research was pre-test-post-test and had an experimental group and a control group. years old) registered in the preschool centers of five cities of Tehran in 2017, the sample size based on the minimum sample required for semi-experimental research according to Dr. Delavar's opinion was 30 people (15 people in the experimental group and 15 people in the control group). They were selected using simple random sampling method, data collection tool was Rater's Behavioral Disorders Questionnaire (Teacher's Form) and storytelling method, whose validity was confirmed using face and content validity and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha was calculated, and the alpha value obtained is equal to 0.795. Data analysis was also done using spss21 software and covariance analysis test. The results of the hypothesis test showed that the effect of soothing stories on the aggression of 6 to 7-year-old children was 45%, which means that after the educational courses of soothing stories, the aggression of preschool children decreased by 45%.</span></span></span>در سالیان اخیر توجه دوباره ای به قصه و هنر قصه گویی و ارزشهای موجود در آن شده است. دانشمندان امروزه کاربردهای زیادی را برای هنر قصه گویی مانند کاربردهای درمانی و اصلاحی و تربیتی قائل اند، قصه ها راه حل های شگفت انگیزی را ارایه می دهند که شدنی و مثبت هستند و به رهایی از تعارضات درونی کمک میکنند. هدف اصلی این تحقیق بررسی اثر بخشی قصههای آرام بخش بر بهزیستی روانی و پرخاشگری کودکان بود، روش تحقیق در این پژوهش پیشآزمون- پسآزمون و دارای گروه آزمایش و گروه کنترل بود جامعه این پژوهش شامل کودکان پیش دبستانی دختر و پسر(7-6 ساله) ثبت نام شده در مراکز پیش دبستانی منطقه پنج شهر تهران در سال 1397 بودند، حجم نمونه بر اساس حداقل نمونه لازم برای تحقیقات نیمه تجربی بر اساس نظر دکتر دلاور برابر 30 نفر(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه شاهد) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ابزار جمع آوری دادهها پرسش نامه اختلالات رفتاری راتر(فرم آموزگار) و روش قصه گویی بود، که روایی آن با استفاده از روایی صوری و محتوایی تایید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد، که مقدار آلفای به دست آمده برابر 0.795 تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزار spss21 و با آزمون تحلیل کوواریانس انجام شده است. نتایج آزمون فرضیه نشان داد میزان تاثیر قصههای آرام بخش بر پرخاشگری کودکان 6 تا 7 ساله 45 درصد بوده است، بدین معنی که پس از برگزاری دوره های آموزشی قصه های آرام بخش میزان پرخاشگری کودکان پیش دبستانی 45 درصد کاهش یافته بود.https://www.jarci.ir/article_696690_56a15d64796792da0a8595eb85327843.pdf