%0 Journal Article %T نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی در پیش بینی پرخاشگری کودکان %J فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره %I مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران) %Z 2676-5322 %A موسوی, سیده نرگس %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 1 %N 2 %P 69-88 %! نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی در پیش بینی پرخاشگری کودکان %K نظم‌جویی شناختی هیجانی %K پرخاشگری %K دانش آموزان پسر متوسطه %R %X مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی در پیش‌بینی پرخاشگری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پسر متوسطه منطقه 6 تهران بودند که تعداد 250 نفر به عنوان نمونه آماری و بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی با ماهیت توصیفی- همبستگی بود. شاخص هایی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد نمرات و در بخش استنباطی(تحلیل فرضیه ها) از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و کرایج (2006)، و پرسش‌نامه پرخاشگری باس و پری (1992) بودند. تحلیل یافته‌های پژوهش با آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد بین راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجانی و پرخاشگری رابطه معنادار، همچنین راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجانی و هوش معنوی می­توانند، پرخاشگری را پیش­بینی کنند. نوجوانان با ایجاد شبکه معنایی امید بخش در حکم راهبرد نظم جویی شناختی هیجان، تغییر و توسعه چشم اندازها، تمرکز مثبت بر وقایع، ارزیابی مثبت از شرایط پیش آمده و پذیرش آن شرایط قادر خواهند بود به کنترل تکانه ها و برنامه ریزی برای کم کردن عوارض منفی دوران بلوغ و نوجوانی دست یابند. %U https://www.jarci.ir/article_696686_17906d678cc1d3d02da1bfc6d1670bf0.pdf