%0 Journal Article %T اثربخشی روایت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی و بهبود روابط والد- فرزندی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول %J فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره %I مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح بخش(با مشارکت انجمن علمی مشاوره ایران) %Z 2676-5322 %A محسنی, نادیا %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 5 %N 1 %P 51-69 %! اثربخشی روایت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی و بهبود روابط والد- فرزندی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول %K روایت درمانی %K روابط والد- فرزندی %K سرزندگی تحصیلی %K دانش آموزان %R %X پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روایت­درمانی گروهی بر بهبود روابط والد- فرزندی و سرزندگی تحصیلی در دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه اول انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون و گروه کنترل بود. نمونه پژوهش به حجم 40 نفر از بین کلیه دانش ­­آموزان مقطع متوسطه اول منطقه 12 استان تهران به روش نمونه­ گیری هدفمند، انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20نفر) جایگزین شدند. شرکت­کنندگان در مراحل پیش ­آزمون و پس‌آزمون مقیاس ارزیابی روابط والد- فرزند (فاین، مورلند و اسچووبل، 1983) و سرزندگی تحصیلی (دهقانی­زاده و حسین چاری، 1391) را تکمیل کردند و آزمودنی­ های گروه آزمایش در  معرض 8 جلسه 120 دقیقه­ ای روایت­ درمانی گروهی قرار گرفتند. تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان دادند روایت­ درمانی گروهی به بهبود روابط والد- فرزندی و افزایش سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان در مرحله پس‌آزمون منجر می­شود. با توجه به نتایج، روایت درمانی گروهی  بر بهبود روابط والد- فرزندی و سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان مقطع متوسطه اول مؤثر است. %U https://www.jarci.ir/article_253252_0a438d1ffd5f6f6c44bd27f8472d9b99.pdf