@article { author = {Sadegifard, Maryam and Fakharian, Nasrin}, title = {The relationship between personality traits and metacognitive beliefs in adolescents: the role of gender differences}, journal = {Applied Research in Consulting}, volume = {1}, number = {3}, pages = {83-99}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2676-5322}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between personality traits and metacognitive beliefs, taking into account gender differences in adolescents. The research method was a correlational description. The statistical population of this research included all male and female students aged 12 to 18 attending schools in Tehran province in the academic year of 1996-1997. The sample size consisted of 300 adolescent students who were divided into two groups (considering gender), 150 female students and 150 male students, using available sampling method and according to The criteria for entering and exiting the research were selected. These students responded to the research tools, including the questionnaire of five big personality factors of children and adolescents (Barbaranelli et al., 2003) and the questionnaire of metacognitive beliefs (Wells et al., 2003). Correlation statistical method was used to analyze the obtained data. The findings of this research indicated that there is generally a relationship between the personality traits of boys and girls and their metacognitive beliefs. Also, the relationship between personality traits and metacognitive beliefs is different in boys and girls. Considering the importance of metacognitive beliefs, especially during adolescence, which is a sensitive period, knowing and examining the factors that can affect these relationships, and one of them is personality traits, can lead to improvement and change. negative characteristics in the adolescent's personality can lead to the provision of treatment strategies.}, keywords = {Gender differences,metacognitive beliefs,personality traits,adolescents}, title_fa = {رابطه بین ویژگی های شخصیت و باورهای فراشناختی در نوجوانان: نقش تفاوت های جنسیتی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی­های شخصیت و باورهای فراشناختی با در نظر گرفتن تفاوت­های جنسیتی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر 12 تا 18 ساله حاضر در مدارس استان تهران در سال تحصیلی 97-96 بود. حجم نمونه شامل 300 نفر از نوجوانان دانش­آموز بود که به صورت دو گروه (با در نظر گرفتن جنیست) دانش­آموز دختر شامل 150 نفر و دانش ­آموز پسر شامل 150 نفر و به روش نمونه­ گیری در دسترس و با توجه به ملاک­های ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. این دانش­ آموزان به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان و نوجوانان (باربارانلی و همکاران، 2003) و پرسشنامه باورهای فراشناختی (ولز و همکاران، 2003) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ های به دست آمده، از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافته ­های این پژوهش حاکی از آن بود که به طور کلی بین ویژگی­های شخصیتی نوجوانان پسر و نیز دختر و باورهای فراشناختی آن­ها رابطه وجود دارد. هم­چنین، رابطه بین ویژگی­های شخصیتی و باورهای فراشناختی در دختران و پسران متفاوت است. با توجه به اهمیت باورهای فراشناختی به خصوص در دوران نوجوانی که دوره حساسی می­باشد، شناخت و بررسی عواملی که می­تواند بر این روابط اثر گذارد و یکی از آن­ها ویژگی­های شخصیت است خود می­تواند سبب بهبود و تغییر ویژگی­های منفی در شخصیت نوجوان گردد، می­تواند به ارائه راهبردهای درمانی منجر شود.}, keywords_fa = {تفاوت های جنسیتی,باورهای فراشناختی,ویژگی های شخصیت,نوجوانان}, url = {https://www.jarci.ir/article_696696.html}, eprint = {https://www.jarci.ir/article_696696_358fe3a93dc74966592a20a8b5d0da0a.pdf} }