@article { author = {salehi, rezvan}, title = {The relationship between academic burnout and academic injuries, academic performance and intelligence}, journal = {Applied Research in Consulting}, volume = {1}, number = {3}, pages = {119-139}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2676-5322}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study was conducted in order to determine the relationship between academic burnout and academic injuries, academic performance and intelligence. The research method in this study was descriptive and correlational. The research sample consisted of 150 first-year female students of Shahrekord high school who were selected by multi-stage cluster random sampling method. The research tools were: academic burnout questionnaire, academic injuries, Raven's intelligence (adult form) and their GPA was also considered as an indicator of their academic performance. The data was analyzed by stepwise correlation and regression statistical method. The results showed that injuries related to academic habits and injuries related to academic preparation significantly predict academic burnout. Also, emotional exhaustion (the first dimension of academic burnout) is predicted by damage related to academic habits. Pessimism towards education (the second dimension of academic burnout) is predicted by two variables: harms related to academic habits and mental and emotional harms related to education. Academic ineffectiveness (the third dimension of academic burnout) is predicted by two variables: harms related to academic preparation and harms related to academic habits. According to these findings, it can be said that wrong academic habits, lack of academic preparation, and emotional and mental problems related to education are among the factors that cause academic burnout. Therefore, guidance and counseling of students in order to overcome bad academic habits, planning to increase preparation skills for transitioning from middle school to high school, and finally planning to reduce the emotional and mental problems of female students in the first year of high school are suggested.}, keywords = {Academic Burnout,academic injuries,Academic performance,Intelligence}, title_fa = {رابطه فرسودگی تحصیلی با آسیب‌های تحصیلی، عملکرد تحصیلی و هوش}, abstract_fa = {این مطالعه به منظور تعیین رابطه‌ی فرسودگی تحصیلی با آسیب‌های تحصیلی، عملکرد تحصیلی و هوش انجام شد. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان شهرکرد بوده که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، آسیب‌های تحصیلی، هوش ریون (فرم بزرگسالان) و معدل آنان نیز به عنوان شاخصی برای عملکرد تحصیلی آنان در نظر گرفته شد. داده‌ها با روش آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آسیب‌های مربوط به عادات تحصیلی و آسیب‌های مربوط به آمادگی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی را به طور معناداری پیش‌بینی می‌کنند. همچنین خستگی هیجانی (اولین بُعد فرسودگی تحصیلی) توسط آسیب‌های مربوط به عادات تحصیلی، پیش‌بینی می‌شود. بدبینی نسبت به تحصیل (دومین بُعد فرسودگی تحصیلی)، توسط دو متغیر آسیب‌های مربوط به عادات تحصیلی و آسیب‌های ذهنی و عاطفی مربوط به تحصیل پیش‌بینی می‌شود. ناکارآمدی تحصیلی (سومین بُعد فرسودگی تحصیلی) توسط دو متغیر آسیب‌های مربوط به آمادگی تحصیلی و آسیب‌های مربوط به عادات تحصیلی، پیش‌بینی می‌شود. با توجه به این یافته‌ها، می‌توان گفت عادات غلط تحصیلی، عدم آمادگی تحصیلی و مشکلات عاطفی و ذهنی مربوط به تحصیل از عوامل بوجود آمدن فرسودگی تحصیلی است. بنابراین راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان در جهت غلبه بر عادات غلط تحصیلی، برنامه‌ریزی جهت افزایش مهارت‌های آمادگی گذر از راهنمایی به دبیرستان، و نهایتاً برنامه‌ریزی جهت کاهش مشکلات عاطفی و ذهنی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {فرسودگی تحصیلی,آسیب‌های تحصیلی,عملکرد تحصیلی,هوش}, url = {https://www.jarci.ir/article_696693.html}, eprint = {https://www.jarci.ir/article_696693_ee013639ebf1f1afb1b14c8b7c6c27fe.pdf} }