@article { author = {Mousavi, Seyed Narges}, title = {The role of emotional cognitive regulation strategies in predicting children's aggression}, journal = {Applied Research in Consulting}, volume = {1}, number = {2}, pages = {69-88}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {2676-5322}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted with the aim of investigating the role of cognitive-emotional regulation strategies in predicting aggression. The statistical population of the research was male high school students of District 6 of Tehran, 250 of whom were selected as a statistical sample based on the staged cluster sampling method. The applied research method was descriptive-correlation in nature. Indicators such as frequency, mean and standard deviation of scores and simultaneous regression analysis were used in the inferential part (analysis of hypotheses). Data collection tools were three cognitive emotion regulation questionnaires of Garnevsky and Kraij (2006), and aggression questionnaire of Bass and Perry (1992). The analysis of research findings with Pearson correlation tests and multiple regression analysis showed a significant relationship between emotional-cognitive order-seeking strategies and aggression, as well as emotional-cognitive order-seeking strategies and spiritual intelligence can predict aggression. Adolescents will be able to control impulses and plan to reduce complications by creating a promising semantic network as a strategy for cognitive regulation of emotions, change and development of perspectives, positive focus on events, positive evaluation of situations and acceptance of those situations. They achieve the negative of puberty and adolescence.}, keywords = {Emotional cognitive discipline,aggression,middle school male students}, title_fa = {نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی در پیش بینی پرخاشگری کودکان}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی در پیش‌بینی پرخاشگری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پسر متوسطه منطقه 6 تهران بودند که تعداد 250 نفر به عنوان نمونه آماری و بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی با ماهیت توصیفی- همبستگی بود. شاخص هایی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد نمرات و در بخش استنباطی(تحلیل فرضیه ها) از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و کرایج (2006)، و پرسش‌نامه پرخاشگری باس و پری (1992) بودند. تحلیل یافته‌های پژوهش با آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد بین راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجانی و پرخاشگری رابطه معنادار، همچنین راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجانی و هوش معنوی می­توانند، پرخاشگری را پیش­بینی کنند. نوجوانان با ایجاد شبکه معنایی امید بخش در حکم راهبرد نظم جویی شناختی هیجان، تغییر و توسعه چشم اندازها، تمرکز مثبت بر وقایع، ارزیابی مثبت از شرایط پیش آمده و پذیرش آن شرایط قادر خواهند بود به کنترل تکانه ها و برنامه ریزی برای کم کردن عوارض منفی دوران بلوغ و نوجوانی دست یابند.}, keywords_fa = {نظم‌جویی شناختی هیجانی,پرخاشگری,دانش آموزان پسر متوسطه}, url = {https://www.jarci.ir/article_696686.html}, eprint = {https://www.jarci.ir/article_696686_17906d678cc1d3d02da1bfc6d1670bf0.pdf} }