@article { author = {karimi, masoumeh}, title = {a}, journal = {Applied Research in Consulting}, volume = {3}, number = {4}, pages = {87-111}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-5322}, eissn = {}, doi = {DOR:20.1001.1.26765322.1399.3.4.5.1}, abstract = {a}, keywords = {A}, title_fa = {رابطه ذهنیت فلسفی و سرمایه روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان ابتدایی آموزش و پرورش بجنورد}, abstract_fa = {     هدف از انجام این مقاله بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و سرمایه روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان ابتدایی آموزش و پرورش بجنورد بود. این مقاله از نظر ماهیت و هدف از نوع مقالات بنیادی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها مقاله توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه هدف در این مقاله تمامی معلمین دوره ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهر بجنورد(1814 نفر) می‌باشند، که از نمونه گیری  تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزارهای مقاله شامل پرسشنامه ذهنیت فلسفی (جهانگیری، 1393)، مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) و پرسشنامه کیفیت تدریس(2003) بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده از  آمار توصیفی و  آزمون‌های استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمونt  مستقل و رگرسیون گام به گام با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده گردید.  نتایج نشان می‌دهد که همبستگی بین سرمایه روانشناختی و ذهنیت فلسفی معلمان با ۰/۱۸  و بین ذهنیت فلسفی با کیفیت تدریس معلمان برابر با ۰/۱۴ بوده که با توجه به سطح معناداری زیر ۵ درصد می‌توان گفت در سطح اطمینان ۹۵درصد معنادار می‌باشد، ولی همبستگی بین سرمایه روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان برابر با ۰/۷ بوده که با توجه به سطح معناداری زیر ۵ درصد می‌توان گفت در سطح اطمینان ۹۵ درصد، معنادار نمی‌باشد. از طرفی مطابق آزمون رگرسیون گام‌به‌گام، نتایج نشان می‌دهد که کیفیت تدریس معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بجنورد تنها به‌وسیله مؤلفه ذهنیت فلسفی قابل پیش‌بینی است.}, keywords_fa = {ذهنیت فلسفی,سرمایه روانشناختی,کیفیت تدریس,معلمان ابتدایی}, url = {https://www.jarci.ir/article_243519.html}, eprint = {https://www.jarci.ir/article_243519_d6475485eef4cfe5cbd785c0cd2fa246.pdf} }