مونا شکری شمس؛ افسانه خدیوی زند
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 59-72
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی رفتار درمانی عقلانی_هیجانی (REBT) بر کنترل تکانه و دشواری در تنظیم هیجان در نوجوانان مراجعهکننده به مراکز DIC شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی رفتار درمانی عقلانی_هیجانی (REBT) بر کنترل تکانه و دشواری در تنظیم هیجان در نوجوانان مراجعهکننده به مراکز DIC شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان مراجعهکننده به مراکز DIC شهر تهران در 6 ماهه دوم سال 1400 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای اندازهگیری مقیاس تکانشگری (BIS-11) (بارت و همکاران، 2004) و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (DERS) (گراتز و روئمر، 2004) بودند. رفتاردرمانی با رویکرد REBT بر کنترل تکانه و دشواری در تنظیم هیجان به مدت 8 جلسه 90دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد REBT بر کاهش نشانههای تکانشگری و دشواری در تنظیم هیجان تأثیر داشته است (P<0/05). با توجه به اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی بر نشانههای تکانشگری و دشواری در تنظیم هیجان اجرای کارگاههای آموزشی مبتنی بر این مفاهیم در مراکز مشاوره خانواده توصیه میشود.